Kirkon erottaminen valtiosta

Kaisa Kukko

/ #23 Ei voi olla totta

29.04.2008 20:30

En ymmärrä tämän adressin tarkoitusta. Suomi on kristitty maa, mutta kirkko ja valtio ovat jo erotettuina toisistaan. Kirkollisveroa maksavat ainoastaan kirkkoon kuuluvat yksityishenkilöt (eivät yritykset). Esimerkiksi muslimit eivät siis maksa ev. lut. kirkolle yhtään mitään.

Elämänkatsomustiedon opetus kouluissa on yleistietoa maailman eri uskonnoista. Se ei siis ole minkään yksittäisen uskonnon opetusta vaan yleissivistävää tietoa eri uskonnoista. Varmasti hyödyllistä tietoa kaikille, myös ateisteille.

Kirkkoon kuuluvat ainoastaan siihen vapaaehtoisesti liittyneet ihmiset ja heidän lapsensa, elleivät he päätä erota 15 vuotta täytettyään. Kirkkoon kuulumattomien vanhempien lapset eivät siis automaattisesti kuulu kirkkoon.

Lisätietoa löydät osoitteesta: http://www.evl.fi/kkh/to/kkn/koulu/valtiokko.html

Kaksi sitaattia sivulta: "Valtio ja kirkko eivät ole toisiaan kyttääviä tahoja, vaan kansalaisyhteiskunnan autonomisia yhteistyökumppaneita."

"Vuoden 1919 hallitusmuodon säätäminen merkitsi ratkaisevaa periaatteellista muutosta valtion ja kirkon suhteissa. Vuosisatojen ajan valtio oli tunnustanut luterilaiselle uskolle keskeisen yhteiskuntaa koossapitävän merkityksen vahvistamalla luterilaisen tunnustuksen aseman perustuslaissa. Uusi hallitusmuoto taas rakentuu täydellisen uskonnonvapauden periaatteelle. Valtio sellaisenaan, valtiovaltana, on uskonnollisessa mielessä neutraali eikä enää tunnusta luterilaista uskoa valtion ideologiana. Valtio ei myöskään vaadi kansalaisilta tunnustussidonnaisuutta, saati pakota kuulumaan tiettyyn uskontokuntaan. Hallitusmuoto takaa kaikille kansalaisille yhtäläiset oikeudet ja velvollisuudet riippumatta siitä, kuuluuko asianomainen johonkin uskontokuntaan vai onko hän kaikkien tällaisten ulkopuolella."