Adressi Suomen susikannan elvyttämiseksi sekä säilyttämiseksi.

Ronja Ryövärintytär
Adressin tekijä

/ #150

09.05.2008 21:38

Juha nyt vähän kärjistää asioita tuossa. Suomen susikanta on uhanalainen, oli venäjän kanta mikä hyvänsä, ja taitaa muuten tuo 65000 yksilöä olla ihan "pikkuisen" yläkanttiin. Lähemmäs enemmänkin 40000 yksilöä on venäjän puolella, kiitos susien lahtaamisen konekivääreillä helikopterin suojista.

Sudet eivät kauaa poronhoitoalueilla ole, kun tuppaavat olemaan niin rikollista sakkia siellä, että lahtaavat ne heti kun näkyy. Poronhoito on muutenkin ihan väärässä paikkaa, jos puhutaan esim. Kainuusta. Se ei ole alkuperäistä poroaluetta ja saisi kyllä minun (ja monen muunkin) puolesta lopettaa koko poronhoidon niillä alueilla ja siirtää se takaisin pelkästään pohjoiseen lappiin. Eihän se ole Kainuussakaan edes tuottoisaa hommaa, vaan pelkkä harrastus joillakin. Paljon muutakin ajattelen porotaloudesta, mutta se nyt ei toisaalta tänne kuulu.

"Kainuun metsäpeurakannan maaliskuisessa lentolaskennassa löydettiin yhteensä noin 960 metsäpeuraa. Vuonna 2005 tehdyssä laskennassa metsäpeuroja löytyi hieman yli tuhat. Kannan pieneneminen näyttääkin jatkuvan, joskin mahdollisesti aiempaa hitaampana. Suurin Kainuussa laskettu metsäpeuramäärä oli vuonna 2001, jolloin metsäpeuroja löytyi 1700. Lentolaskenta toteutettiin Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitoksen ja Kainuun riistanhoitopiirin yhteistyönä." -RKTL-