Kirkon erottaminen valtiosta

Kuru

/ #29 Re: EN ALLEKIRJOITA

30.05.2008 15:36

Huomioisit Jake, että kirkon avustustyötä rahoitetaan verorahoilla. Eli kirkon ympärille ei diakoniatyön takia kannata asettaa sädekehää.

Syrjäytyneistä huolehtiminen ja ulkomaanapu on vain ja ainoastaan valtion tehtävä. Jokainen saa toki edm. asioita toteuttaa, mutta vain jos toteutus tapahtuu omilla rahavaroilla tai muiden henkilöiden rahalahjoitusten varassa. Mistä on kotoisin ajatus, että valtio antaa jollekin erilliselle instituutiolle verotusoikeuden, jotta tämä instituutio voisi käyttää osan verorahoistaan vähäosaisten tukemiseen? Kirkon verovaroista vain n. 10 % käytetään avustustyöhön, loput menevät sen omiin kuluihin.

20 000 € vuodessa tienaava suomalainen maksaa vuodessa n. 250-350 € kirkollisveroa, josta siis kymmenisen prosenttia menee avustustyöhön. Jos kirkollisvero otettaisiin pois, kuinka moni suomalainen olisi valmis tuosta summasta lahjoittamaan esim. SPR:lle (jonka hyvin onnistunut tavoite on 100-prosenttinen hyväntekeväisyys) ainakin sen 25-35 €? Luultavasti aika moni.

Diakoniatyö verotusoikeuden perusteena on siis mitätön. Ei ole mitään järkeä pitää yllä aattelisen kanavan kautta rahoitettavaa diakoniatyötä. Lahjoitat kirkolle sata euroa ja ulkomaanapuun siitä menee se kymppi. Lahjoitat SPR:lle tai muulle neutraalille apukanavalle sata euroa ja lähes koko summa menee haluamaasi tarkoitukseen.

Kirkon hyväntekeväisyys on siis paljon vähäisempää kuin mitä useat henkilöt luulevat.