IRTI TURVEVESIPÄÄSTÖISTÄ

Vieras

/ #2476

29.01.2014 09:35

Tuulivoima tarvitsee aina tuekseen varavoimaloita, jolla tuotetaan sähkö tuulettomina ajanjaksoina. Tämä jos mikä on kallista puuhaa.

Turpeesta ei olisi ollut minkäänasteista pulaa, jos luvitus olisi ajantasalla. Turvepula ei ole johtunut tuottajista, vaan turveteollisuus ei ole saanut tuotantolupia samassa tahdissa kuin on vanhoja tuotantoalueita poistunut käytöstä.

Edellinen kirjoittaja peräänkuulutti eurooppalaista mallia pientuottajille. Katsokaapas mitä on tapahtunut Saksassa. Sähkön hinta on noussut pilviin. Valtio on tukenut uusiutuvia energiamuotoja vuonna 2013 lähes 20 000 000 000 eurolla, siis 20 miljardilla eurolla. Peruskuluttajat maksavat tämän kuitenkin loppupeleissä. Ilmaisia lounaita ei ole......

Kuluttajat maksavat siis aivan poskettomia hintoja sähköstään. Saksassa on tästä johtuvia poliittisia kiistoja korkealla valtakunnan tasolla. Esimerkiksi saksalainen normaali perhe, joka asuu kerrostalossa, maksaa keskimääräisestä 3 500 kilowattitunnin kulutuksestaan noin 1 100 euroa, kun samaan aikaan EU:n keskiarvo on vain 700 euroa. Tämä on EU:n tilastokeskuksen Eurostatin virallinen luku.

Saksassa aiotaan luopua ydinvoimasta kokonaan. Tämä puolestaan on aiheuttanut sen, että vanhoja jo käytöstä poistettuja kivihiilivoimaloita on käynnistetty ja Saksa tupruttelee ilmaan entistä enemmän hiilidioksidia.

Meidän suomalaisten ei kannata haikailla keski-eurooppalaisen mallin perään. Nojaudutaan niihin resursseihin mitä meillä on. Turvetta ja puutahan meillä on.