Vetoomus Maria Kirbasovan puolesta

/ #7 VETOOMUS

08.06.2008 21:25

VETOOMUS SUOMESTA KÄÄNNYTTÄMISPÄÄTÖKSEN SAANEEN MARIA KIRBASOVAN PUOLESTA

Me allekirjoittaneet vetoamme Maahanmuuttovirastoon, maahanmuuttoministeri Astrid Thorsiin ja muihin päättäjiin, että 67-vuotiaan Maria Kirbasovan käännyttämismääräys perutettaisiin ja hänelle annettaisiin lupa jäädä Suomessa asuvan tyttärensä Kermen Soitun luokse asumaan.

Maria Kirbasova kärsii pitkällisestä reumasairaudesta ja aivohalvauksen jälkitilasta. Hän liikkuu huonosti eikä pysty huolehtimaan itsestään. Kirbasova tuli Suomeen tyttärensä tuomana lokakuussa 2007 sen jälkeen kun häntä hoitanut puoliso Vitali Kirbassov kuoli Moskovassa.

Maahanmuuttovirasto on antanut käännyttämispäätöksen 3.6.2008. Tähän päätökseen haetun täytäntöönpanon kieltoanomuksen Helsingin hallinto-oikeus hylkäsi 6.6. Käännyttämispäätös ollaan toteuttamassa 9.kesäkuuta.

Ihmettelemme, miten näin vakavasti sairas ja täysin tyttärensä avusta riippuvainen henkilö voidaan käännyttää Suomesta olosuhteisiin, joissa hän ei selviydy. Hän ei pysty käymään kaupassa, valmistamaan ruokaansa eikä huolehtimaan itsestään muutenkaan.

Vetoamme kaikkiin päättäviin tahoihin, että Maria Kirbasovan karkotusta ei laiteta täytäntöön ja että hän saa jäädä 17 vuotta Suomessa asuvan ja Suomen kansalaisen, tyttärensä Kermen Soitun luokse asumaan. Tytär on sitoutunut hoitamaan äitiään omilla varoillaan.

Venäjälle käännyttäminen merkitsisi välitöntä ja vakavaa uhkaa Maria Kirbasovan terveydelle. Mielestämme tällainen toiminta olisi heitteille jättämistä vastaava tilanne. Vetoamme humanitaarisiin ja ihmisoikeudellisiin syihin ja toivomme, että käännyttämispäätöksen toimeenpano keskeytettäisiin välittömästi.

Helsingissä, 7. kesäkuuta 2008

Jouni Lehikoinen