IRTI TURVEVESIPÄÄSTÖISTÄ

Vieras

/ #2483 Kansanedustajat puoltavat turpeen käyttöä

30.01.2014 08:34

Alla lehtijuttu Oulusta. Oulun ja sen lähialueiden kaikki kansanedustajat puoltavat turpeen käyttöä. Erityisesti jutussa sattuu silmään maininta, että myös vihreiden kansanedustaja kertoo että ilman turvetta ei Oulun seudulla pärjätä. Vihreissäkin joku sentään osaa ottaa realiteetit ja maan edun huomioon. Kiitos siitä Satu Haapaselle

Turpeen korvaaminen puulla vaatisi Pohjois-Pohjanmaan metsien koko kasvun polttamista.

Jos kysytään oululaisilta tai pohjoispohjalaisilta kansanedustajilta, Oulu lämpiää tulevaisuudessakin turpeen ja puun yhteispoltolla.

Turpeen käyttö on erityisen luontevaa Oulussa, sillä Pohjois-Pohjanmaan maaperästä on yli puolet suota. Siitä turpeen tuotannossa on kuitenkin alle sadasosa.

Nykyisin turpeen käyttö kaukölämmön ja sähkön tuotannossa jättää maakuntaan vuodessa 50 miljoonaa euroa, jotka muuten käytettäisiin fossiilisten polttoaineiden ostoon ulkomailta.

Turpeen korvaamista puulla ovat vaatineet vihreät, mutta Oulun bioenergiaseminaariin osallistunut kansanedustaja Satu Haapanen (vihr.) myönsi, ettei ilman turvetta pärjätä.

Suomen metsäkeskuksen Pohjois-Pohjanmaan aluejohtaja Niilo Piisilä totesi, että puun polttoa on varaa lisätä. Turpeen korvaaminen Oulussa vaatisi kuitenkin maakunnan koko metsien kasvun ohjaamisen polttoon.

Se ei olisi järkevää, sillä puuta tarvitaan myös metsäteollisuuden käyttöön, sahoille ja paperitehtaille.

Toimitusjohtaja Juha Järvelä Oulun Energiasta uskoi, että turpeen voi korvata vain tuontienergialla. Näin kävi huonon turvekesän jälkeen vuonna 2012. Silloin viisi kuudesosaa koko maassa korvattiin tuontienergialla, etupäässä kivihiilellä.