Mopot 60km/h

Niko Tikka
lappeenranta

/ #285 Mopoilu

10.06.2008 12:23

Tätä keskustelua oli kiva lukea ko 12-15vuotiaat väittävät kiven kovaa '' MOPO PITÄS KULKEE 60KM/H'' ja vanhemmat ihmiset ovat sitä vastaan . No aattelinpa sitten ilmaista oman mielipiteeni. Olen itse 16 vuotias ja ajanut vuoden mopolla . Kyllähän se kun sai mopon tuntu se 45km/h jo huimalta nopeudelta , mutta kesti aika lähellä 1kk että siihen kyllästyi . no sitten viritin oman moponi kulkemaan vähä lujempaa (60kmh) ja sillä sitten ajelin. Siinä on huomattava ero 45km/h ja 60km/h välillä kun ajat tiellä oikeeta laitaa pitkin 45km/h niin tulee varsinkin ruuhka aikoina autoja ohi jopa tilanteissa jossa auto ei saisi ohittaa ja olen hyvin vahvasti sitä mieltä että kun ajat mopolla 45km/h niin se on suurempi riski kun se 60km/h . kun ajat 60km/h niin pysyt autojen kanssa samassa tahdissa ja kuitenkin autot huomaa että mopo pysyy tahissa niin ei rupee ohittamaan . Mutta täysin sitä mieltä että mopoihin kun ja jos tulee käytännön koe jossa katsotaan osaako nuori ajaa mopolla niin mopo voisi suomeen tullessaan olla ns. tehdasviritteinen että mopo kulkee niin paljon kun tehtaalla laitetaan se kulkemaan . ja kevytmoottoripyörä vero nopeus voisi nostattaan siihen kevytmoottoripyörän vakio nopeuteen (80km/h). No itse saisin nytten sen kevytmoottoripyörä kortin mutta ei ole varaa siihen joten ajan mopolla vielä kunnes saan auton . Mutta , laki on laki ja sen kanssa pitää elää. Ja kyllä koneen puolesta mopo kestää sen 60km/h vauhdin koska tehtaalla mopot laitetaan kulkemaan niin kovaa kun kone kestää .