Sähköautot vapautettava dieselverosta

Tuomas Lehtonen

/ #7

10.06.2008 23:51

Hannulla on oikea kysymys.
Ja vastaus on: ei niin mihinkään, ehkä valtamerialuksen propellin pyörittämiseen, en tiedä, muttei kylläkään autoihin.
Joten bensa- ja dieselvero entisellään polttomoottoreille, sanon minä. Mitä korkeampi polttonesteiden hinta, sitä nopeammin ne ajautuvat omaan umpikujaansa ja saadaan tämä sadan vuoden öljymonopoli vihdoin historian lehdille ja polttomoottorit tekniikan museoon lapsenlapsillemme hilpeyden aiheeksi.

Vetypolttokenno on autoteollisuuden lempilapsi, sillä sitä voidaan jatkuvasti markkinoida lauseella: "kypsä tuotteistamiseen n. 5 vuoden päästä", kuulostaako tutulta? Seuraavana vuonna sama lause sanotaan uudelleen jne. Sitten 10 vuoden päästä huomataan, ettei sitä tullutkaan ja autoteollisuus saa tyytyväisenä rakentaa jälleen seuraavat 20 vuotta paljon huoltoa ja öljyä vaativia (paljon liikevoittoa tuottavia) moottoreitaan. Estetään tämä historian itsensä toistaminen ja äänestetään jaloillamme sähköauton puolesta.