Kehitysvammaisia käytetään hyväksi työelämässä

Pirkitta

/ #43 Avustajaksi/ omaishoitajaksi?

27.06.2011 22:37

Olen kyllä miettinyt ja varmaan syksyllä kysyn ja selvitän ja aloitan pyrokratian siitä, voivatko oma poikani ja hänen vaimonsa olla minulle ja miehelleni ,esim omaishoitajia tai avustajia.
Miksi ei, nytkin he käyvät ja kysyvät onko roskapussia viedä ulos (asuvat naapuritalossa, kiitos KVPS:sän)pesevät matot, kysyvät onko kaikki hyvin, käyttävät kaupassa, tai tuovat ostokset, kun antaa raha. Molemmat ovat lievästi kehitysvammaisia pärjäävät omineen, mutta eivät osaa laskea, tehdä kirjallisia anomuksia, joitain hahamotusvaikeuksia yms, mutta pientä verrattuna moneen muuhun.
Tietävät katsoa koska lääkkeet loppuu, koska on usittava reseptit, osaavat kaupasta vertailla hintoja (olen opettanut sitä muutaman vuoden, aikaa vie mutta tehoaa)
Lisäksi poikani osaa rakentaa tietokoneen osista on rakentanut molemmille itselleen ja vaimolleen, vaimo on oppinut käyttämään, olen pitänyt tietokonekurssia kehitysvammaisille oli samalla kurssilla, sittemmin opetin häntä kotona lisää ja poikani nyt edelleen, nyt hän vaihtelee ruokareseptejä netissä.
Me mieheni ja minä olemme luokassa vaikeasti liikuntavammaiset, mieheni pahemmin kuin minä, joten syksyllä, kun on saatu tämä adressi tehtyä, on tuon vuoro.
Silloin yritän selvittää onko se mahdollista, siinä heille olisi avustajan tehtävissä työ ja meillä hyvät avustajat ja lähellä ja turvattu tulevaisuus, voisiko se paremmin olla?
Jos joku osaa jo tähän neuvoja antaa vastaanotan mielellään (pirkitta@elisanet.fi) netin äärstä poissa 8.7- jonkin aikaa

Tuo toinen asia työkeskuksissa tietääkseni tehdään paljon näitä alihankintatöitä, ainakin Hyvinkäällä näin olen ymmärtänyt, mitä siistä maksetaan työkeskukselle siitä minulla ei ole tietoa. Totta se on että voisimme kenties jollain lailla vaikuttaa alihankintatyöhön tai muuttaa koko systeemiä, onko se tapa aikansa elänyt? Onko jotain muuta mitä voisi tarjota tilalle mielekästä, sillä alihankintatyö ei aina kovin mielekästä ole, ainakaan työkeskusten, ehkä muualla ns. tavisten maailmassa on toisin.
Toivotaan ja toivon sydämestäni, että syksyyn mennessä nimiä on jo vaikka parituhatta, jotka voimme ministerille viedä ja eduskuntatalon rappuset täyttyvät meistä:=))))
Tuhannet ja taas tuhannet kiitokset jo tähän mennessä nimensä antajille ja samoin komentojoille, kerätään lisää:=))