Pakkoruotsi pois

jv888

/ #197 Hitto mitä ..

04.02.2014 22:39

.. porukkaa. Jos ruotsin vapaaehtoisuus on tuolla tasolla, niin sen pitääkin olla pakollista. Absolut! Epsanjaa tai venäjää voi ja SAA ja pitääkin opiskella. Mutta ruotsi ruotsina. Absolut, den här är Finland, om ni vet inte, se på karta! En puhu enkä kirjoita täydellistä suomea enkä ruotsia. Tekemällä oppii, ja puhumalla. On maaiman luonnollisin asia, että Franz Kruger osaa afrikaansia ja ruotsia paremmin kuin englantia ja suomea. Hän kotoutui Suomeen Vaasassa ruotsiksi. Samoin kotoutui sekä Suomeen että jääkiekkoon tuplavähemmistöläinen Leo Komarov. Kieleltään umpivenäläinen perhe muutti Pietarsaaren seudulle. Siellä pikkupoika meni urheiluseuraan. Ja on pärjännyt. Näin se vain menee.

Kuuntelen normaali-ihmisten radiokanavia. Viimepäivinä on kerrottu, että yhä useammassa Ruotsin kunnassa on velvoitettu antamaan palvelut suomeksi. Ja Suomessa lopultakin eri saamen kielillä. Kauan meni, mutta lopulta pohjoismaiset sivistysvaltiot ryhryivät näitäkin asioita hoitamaan kuntoon.

No joo, tässä ehkä paljastan henkilöllisyyteni, mutta Mestis-aikoina kun käytiin Vaasassa, Kirkkonummella ja Kokkolassa, niin kovin ottein pidin TODELLA HARVAT yksikielisyysapinat kurissa. Ja ovat sanoneet jälkeenpäin, että oikein teit, ja eivät enää hölmöile ja munaa porukkaa.

En tarkoita vääntämistä, mutta jatketaanko tästä?