Pakkoruotsi pois

Jouko Nyman
Tampere

/ #102 pakkosvenska och en turkisk kund

15.06.2008 22:35

”miks valitatte sellasest asiast jost olis tulevaisuudes mahdollisesti hyötyy teille?”

Koska se on pakollista. Nykypäivänä on ruotsin opiskelu hyödyllistä, jos joutuu Ruotsiin menemään töihin, taikka käymään neuvotteluja ruotsalaisen yhtiön kanssa, mikä kyllä hoituisi myös englanniksi. Sitä kun keskiverto suomalainen osaa paremmin kuin ruotsia. Saattaisi olla myös mahdollisesti hyödyllistä osata vuolla heinäseipäitä tulevaisuudessa, mutta tarve tälle on olemattoman pieni, joten siihen on turha koululaitosten uhrata resurssejaan. Ruotsin kieli on sinänsä samassa asemassa, koska yhä enemmän globaalissa maailmassa, on vajaan kymmenen miljoonan ihmisen puhuman kielen opiskelu niin suurella potentiaalilla todella turhaa, että sitä ei pakottamalla pitäisi kenellekään tuputtaa. Kiistatta, Ruotsi on tärkeä kauppakumppani, mutta niin on myös Venäjä. Miksi venäjän opiskelu ei ole pakollista?

”ootte töissä jossai vastaanotolla ni varmasti tulee ruotsalaisia väistämättäki, ja siihen kaatuu sen asiakkaan tyytyväisyys välittömästi jossei henkilö vastaanotolla osaa ruotsia. ite oon tarjoilija ja jatkuvasti tulee ruotsalaisia vastaan ja oon erittäin iloinen siitä et osaan ruotsia, koska ensinnäkä en millään sais töitäkä jossen osais!”

Luultavasti kaatuu asiakkaan tyytyväisyys, mutta niin kaatuisi myös siinä tapauksessa, että asiakas on turkkilainen ja minä en osaa turkkia, jonka takia kommunikointi saattaisi olla vaikeaa. Olisi tietenkin hölmöä, että turkkilainen olettaisi minun puhuvan turkkia, ja jos puhuisin, olisi se luultavasti positiivinen yllätys turkkilaiselle. Mutta pointti on se, että miksi ruotsia puhuva henkilö olettaisi, että minä osaisin ruotsia Suomessa? Mahdollisesti, koska Suomi on keinotekoisesti kaksikielinen maa, mutta se että ruotsia äidinkielenään puhuva tulee minulta esim. kotikunnassani Tampereella vaatimaan palvelua ruotsiksi asiakaspalvelutyössä, on yhtä absurdia kuin että turkkilainen puhuisi kanssani äidinkieltään samassa toimessa. Yhtä suuret mahdollisuudet minulla on siihen, että palvelujani tulee tivamaan saksalainen, ranskalainen, venäläinen, taikka japanilainen. Kaikkia näitä kieliä on hyvä osata, myös ruotsia, mutta miksi tuo yksi kieli on nostettu siihen asemaan, että sitä pitää tunkea kurkusta alas kaikille, jopa metallialalla työskentelevälle preka-Eetulle, joka olisi voinut käyttää katkerat ruotsintunnit mieleiseensä opiskeluun. Jos kuitenkin käy niin, että ruotsalaiskielinen henkilö tivaa palvelua sitkeästi ruotsiksi, tulee minulle väistämättäkin mieleen, että bättre folk näkee nyt edessään entisen Ruotsin siirtomaan asukkaan, jonka olisi osoitettava vähän kunnioitusta herrakansaa kohtaan. 700 vuottahan sitä suomipoikaa muljutettiin ja nyt pitäisi saada vähän palvelua sillä ihmisten kielellä, jota tännekin yritettiin niin maar pirusti istuttaa.

”ei siitä haittaakaan ole jos peruskoulussa opetetaan ruotsia. mun mielest tuollasest on ihan turha valittaa! mitä menetätte siinä et osaatte yhtä ylimäärästä kieltä englannin ja suomen lisäks? ette mitään.”

Kyllä menetämme. Aikaa opiskella jotain toista, mieluisampaa ja tulevaisuudessa mahdollisesti tärkeämpää kuin ruotsin kieli. Jos koululaitosten resurssit ja opetusaika olisivat rajattomat, olisi ruotsin, venäjän, tai vaikka bangladeshin opiskelu pakollisena järkevää, mutta koska näin ei ole, ei pakkoruotsin opiskelua voi nähdä minään muuna, kuin ikivanhana reliikkinä ja symbolisena napanuorana entiseen emämaahan.