EI tuulivoimaloita Kaskisiin

/ #259 Tuulivoima - ennen näkemätön "puhallus" osa 2

08.02.2014 15:22

TURVALLISUUS
Tuulivoimalat sisältävät turvallisuusriskejä, joista tosin Suomen media näyttää vaienneen. Tuulivoimala-alalla on Euroopassa tapahtunut lukuisia kuolemaan johtaneita onnettomuuksia. Syksyllä 2013 mm. Hollannissa kuoli kaksi huoltomiestä voimalan huoltotöissä turbiinin syttyessä palamaan. Englannissa Daily Telegraph uutisoi v. 2011 siellä tapahtuneen viiden vuoden aikana turbiinionnettomuuksia yht. n. 1500. Näissä oli kuollut neljä ja vakavasti loukkaantuneiden osuus oli 300. http://www.epaw.org/multimedia.php?lang=en&article=a19
Tuulivoimala-alueen läheisyydessä asuvien tai, ja siellä toimivien ihmisten turvallisuus vaarantuu ratkaisevasti voimaloiden myötä seuraavista syistä:
Siivistä irtoavat jääpalat voivat 120 m napakorkeuden voimalasta lentää jopa 900 m! Nykyisin suunnitellaan yleisesti 140–155 m napakorkeuden voimaloita, joiden myötä jään lentomatka oletettavasti kasvaa. Tämä Ramboll Oy:n suorittama jäävaaratutkimus on tehty Raumalla v. 2011.
Tätä tutkimusta ei kuntien päättäjät ole vaatineet tehtäväksi ja voimayhtiöt luonnollisesti ovat siihen haluttomia luonnostaan.