Sähköautot vapautettava dieselverosta

Adressin tekijä

/ #8 AKE 24.6.08: Plug-In-Hybridit eivät joudu maksamaan käyttövoimaveroa

24.06.2008 23:28

Adressissa sanotaan että myös Plug-In-Hybridit joutuisivat maksamaan käyttövoimaveroa. Suomessa ei allekirjoittaneen tiedossa ole vielä yhtäkään plug-in-hybridiä, joten ennakkotapausta ei ole.

Laki käyttövoimaverosta ei implikoi yhtä käyttövoimaa. Jos asia olisi näin, kuuluisi kysymys, mikä on plug-in-hybridin pääasiallinen käyttövoima, onko se bensiini vaiko sähkö.

Laki on kirjoitettu muotoon: "Ajoneuvolle, jota käytetään muulla voimalla tai polttoaineella kuin moottoribensiinillä, määrätään käyttövoimaveroa."
LAKI: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20031281

En tosin ole lukenut lain perusteluja tai tunne aiempaa oikeuskäytäntöä, löytyisikö sieltä mahdollisesti oikeuskäytäntö, jossa lähdetään siitä että autossa on yksi pääasiallinen käyttövoima.

AKE:n tulkinta on siis uutisoitu 24.6.2008, mikä tältä osin vanhentaa adressia. Toisaalta adressin pääpaino on kylläkin täyssähköautoissa, joten adressi mielestäni voi tällä huomautuksella jatkua entiseen tapaan.

Mahdollisesti AKE:n tulkinta perustuu byrokraattiseen lähtökohtaan: Auto on rekisteröity 100% bensiiniautoksi ja hybridiauton muutos plug-iniksi on niin pieni ettei auton rekisteröintiä tarvitse muuttaa, jolloin auto säilyy rekisterissä kategoriassa bensiiniauto. Näin, vaikka jostain toisesta vinkkelistä katsottuna plug-in-hybridi on ilmiselvä sähköauto!

Mutta hyvä näin. Erittäin hyvä!

UUTINEN: http://www.sahkoautot.fi/forum/t-69770/ake:plug-in-prius-vapaa-kaeyttoevoimaverosta#post-206710