Adressi Suomen susikannan elvyttämiseksi sekä säilyttämiseksi.

Keke Tietäväinen
Itä-Suomi

/ #152 Jennille vastaus

03.07.2008 15:19

Jenni, jaa-a. Susi on todennäköisesti tullut tänne myöhemmin kuin ihminen silloin joskus 10000 vuotta sitten. Sudet eivät myöskään "kuulu" millään tavalla Suomen luontoon. Vaikka kaikki sudet hävitettäisiin, ei siitä tulisi minkäänlaista ekologista ongelmaa.

En ymmärrä oletko ihan loppuun asti ajatellut. Jos väität, että voisit mennä pokka naamalla sanomaan Ilomantsissa asuvalle perheelle että lähtekääpä vetämään tämä on susien reviiriä, niin siitä vain.

Minkä takia sudet tulevat pihoihin (puhun nyt Itä-Suomesta), on se että susia on yksinkertaisesti siellä aivan liikaa. Susikanta ei ehkä ole Suomessa järjin iso, mutta ongelmana on se että suurin osa niistä on pakkautunut melko "pienelle" alueelle.

Ja tuo väite että susien elinalueita tuhotaan on kyllä totta, mutta jos verrataan vaikka liito-oravaan niin susilla on paljon elinalueita. Susi kun ei nyt lopulta ole kovinkaan vaativa sen suhteen missä se elää.

Ne sudet, jotka noita koiria vievät eivät kyllä ole mitään välttäneet. Ne ovat tulleet pihoihin ihan vain ruuan perässä. On aika vaikea väittää että "vältteli kohtaamista", jos susi on mennyt verkosta läpi ja napannut koiran suihinsa.

Näin lopuksi haluaisin vielä heittää tämmöisen kysymyksen & avautumisen ilmoille. Itse asun kaukana kaupungeista, voinpa sanoa että melkeinpä keskellä "ei mitään". Näillä main ei ole vielä susia, taisipa muutama havainto tulla viime syksynä. Olisi kiva oikeasti tietää kuinka moni teistäkin jotka susia kovasti puolustelevat asuvat lähelläkään alueita missä sudet ovat todellinen ongelma. On helppoa tulla Helsingistä, Turusta, Tampereelta tai Oulusta kertomaan että "sudet kuuluvat Suomen luontoon, jättäkää ne rauhaan" ja samalla silitellä sitä pientä sylikoiraa. Mutta menkääpä sinne itärajalle asumaan. Se teidän sylikoiranne joutuu olemaan sisällä 24/7 jos aiotte että se on vielä viikon päästä hengissä. Ja ne sudet silti tulevat tonkimaan kaiken syötäväksi kelpaavan pihasta. Muutaman kerran kun pihapiirissä suden havaitsee rupeaa ehkä ääni muuttumaan.