Adressi Suomen susikannan elvyttämiseksi sekä säilyttämiseksi.

Ronja Ryövärintytär
Adressin tekijä

/ #153

04.07.2008 20:53

"Susi on todennäköisesti tullut tänne myöhemmin kuin ihminen silloin joskus 10000 vuotta sitten."

Tuohon haluaisin kyllä jonkinlaisen todistelun asiaan, sillä tämäkin maailmankolkka on ollut eläinten asuinsija ennen ihmistä..

"Sudet eivät myöskään "kuulu" millään tavalla Suomen luontoon. Vaikka kaikki sudet hävitettäisiin, ei siitä tulisi minkäänlaista ekologista ongelmaa."

Sudet kyllä kuuluvat suomen luontoon. En käsitä millä tavalla oikein ajattelet tuota asiaa kun väität ettei kuulu? Suden on todistettu olevan erittäin tärkeä laji joka pitää huolta saaliseläinkannoista. Suurpedot ovat muutenkin tärkeä osa ekosysteemiä, koska ne eivät valitse niin tarkasti ravintoaan, kuin jokin pienempi petoeläin tai joku saaliseläin. Täten ne pitävät huolta vähän kaikesta, näin on todenneet monet biologit ja ekologiaa tutkivat henkilöt.

"Ja tuo väite että susien elinalueita tuhotaan on kyllä totta, mutta jos verrataan vaikka liito-oravaan niin susilla on paljon elinalueita. Susi kun ei nyt lopulta ole kovinkaan vaativa sen suhteen missä se elää."

Totta, susi ei ole vaativa siitä, missä elää. Siksi se myös tulee toimeen ihmisasutustenkin läheisyydessä. Liito-oravien kanta taitaa olla tällä hetkellä aika hyvällä mallilla, toisin on susikannan laita!

Ja näin lopuksi sanon Keke Tietäväiselle hänen avautumisestaan, että olen lopen kyllästynyt tuollaisiin yleistyksiin ihmisen suusta, joka ei siedä susia. Mikähän siinä on, että teikäläiset aina kuvittelevat susien puolestapuhujien asuvan kaupungeissa ja omistavan niitä pieniä "fifi"-koiria? Ja mikä siinä on, että vaikka osa varmasti asuukin kaupungeissa, niin kuinka heidän mielipiteensä asioista ovat teidän mielestänne vähempiarvoisia kuin niiden, jotka asuvat maalla? Se on ihmeellistä halveksuntaa ja paikkakuntarasismia..en todellakaan ymmärrä sellaista, sillä luonto on meidän jokaisen ja jokaisella on oikeus sanoa mielipiteensä, asui sitten siellä jossakin kehä kolmosen tuolla puolen, tai kainuun korvessa!