Adressi Suomen susikannan elvyttämiseksi sekä säilyttämiseksi.

J P
Ilomantsi

/ #155 mielipide

13.07.2008 13:13

Täällähän on mielenkiintoiset keskustelut käynnissä.

Minä asun ilomantsissa, susialueella. Olen tutkinut vuosia susia ja niiden käyttäytymistä. Samoin olen menettänyt ajokoirani sudelle vuonna 2005.
Oman koiran menettäminen on kova paikka, ja jos sen kuolinsyy on esi-isänsä saaliiksi jääminen niin asia tuntuu yhtäpahalta kuin se että naapurisi olisi nistinyt koirasi.

Ja omistan myös Ceskoslovensky Vlack rotuisen koiran, joka on FCI hyväksytyistä roduista ehkäpä eniten lähinnä sutta. Voisinpa sanoa, että se on erittäin vaativa kasvatettava, juuri sen ns. alkukantaisuutensa takia.

Susia en vihaa niin pitkään kun ne pysyvät poissa pihapiiristäni, ja muiden pihapiireistä. Se on vain hankalaa, sudet ovat vuosien mittaan kesyyntyneet huomattavasti. Jos susikanta vielä lisääntyy jopa sadalla yksilöllä, suomella on erittäin paha peto-ongelma, joka edellyttää sitä että sudella mieluisat asuinalueet, mm. itäsuomi, osa pohjoisesta tulisi laukkauttaa metsästyksestä kokonaan, myöskään karjanpito ei onnistuisi, eikä poronkasvatus enää kannattaisi.

Luultavammin siitä seuraisi se että suden salametsästys lisääntyisi, tai ihmiset muuttaisivat alueille jossa ei susia juurikaan ole. Ja muuttamista siksi että jotkut hankkivat elantonsa mm. kasvattamalla lihakarjaa tai maitokarjaa, joka ei onnistu jos lehmät syödään laitumelta. Ja ettei kukaan pääse sanomaan että "miksi karjan ympärille ei voi laittaa kunnon aitausta mikä estää susien pääsyn syömään laiduntavia lehmiä", joo, aitaus kyllä auttaa siihen, mutta entä kun sudet rupeavat vahtaamaan lehmiä ja kiertelevät pihapiirissä etsimässä laitumella vapaata reittiä, siinä vaaraantuu lapsien henki ja muiden kotieläinten henki jos niitä talosta löytyy. JA näin sanotaan että stressaantunut lehmä ei tuota hyvää maitoa :D siitä en kyllä osaa sanoa juuta enkä jaata. Myöskin karhut ovat tässä asiassa vaarallisia, mutta ns. häirikkökarhut on onnistettu hävittämään, sekä karhun metsästys on suomessa erittäin hyvin säännöstelty.

Ja vielä, adressia en allekirjoita ihan sen takia koska adressin aloittaja ei oikein ole perehtynyt täysin tähän asiaan :)