Adressi Suomen susikannan elvyttämiseksi sekä säilyttämiseksi.

Keke Tietäväinen
Itä-Suomi

/ #162 Sirpa

19.07.2008 19:44

Ei ole varmasti kuin yksi koira pitkään aikaan selvinnyt kohtaamisesta suden kanssa hengissä ilman ihmisen apua. Tämäkin vain koska kyseessä oli pennut ilman emoa.

"Joten hyvät maalla asuvat ihmiset, jos rakastatte kotieläimiänne pitäkää ne kiinni hihnoissa ja talviöinä sisällä". Ja metsästyskoiran käyttö, esimerkiksi hirvenmetsästyksessä on hieman hankalaa jos koira olisi hihnassa kokoajan kiinni.

"Metsästäkää vähemmän hirvi- ja peuraeläimiä niin jää sudelle enemmän luontaista ravintoa". Ja taas ei taida olla mitään tietoa nykyisestä hirvikannasta. Taitaa olla kyseessä ihminen joka luulee että hirvenmetsästys on sitä kun ammutaan kaikki hirvet mitkä vastaan tulee. Ensinnäkin hirvikanta on Suomessa aivan valtava. Metsästyksellä ei niin paljon elukoita alas mene etteikö susillekkin jäisi reilu osuus. Jos metsästystä vähennettäisiin, niin olisi hirvikolaria entistä enemmän. Nykyisinkin jo niistä saa lukea lähes joka päivä. Hirven metsästyksellä varmistetaan että hirvikanta pysyy järkevänä, tottakai lihat otetaan mukaan. Sudet eivät pysty millään ilveellä hirvikantaa tiputtamaan tarpeeksi.

"Metsämiehet menkääpä itseenne minkä verran asiassa nyt on kysymys teidän metsästysvietistä; aina sama juttu jos karhuja tai susia on näkyvillä pitäisi kaikki heti tappaa". Voi hyvänen aika. En tiedä minkälaisiin metsämiehiin olet törmäillyt, mutta enemmänkin kyse on eläinkantojen pitämisestä järkevällä tasolla. Lisäksi siinä sivussa tulee lihaa, ja samalla nautitaan luonnosta. Ja varmasti jokaiselle metsämiehelle on tietynlainen halu saada tuo metsien kuningaskin ainakin kerran nurin. Mielummin sinäkin todennäköisesti haluat suden kuolevan ampumalla kuin että koko kanta lähtee ruton takia.

"Ei ihmisillä ole oikeutta tuhota lajia tuolla tavalla sukupuuttoon tämä maailma metsineen peltoinee järvineen on myös petoeläimille tarkoitettu." Itse en ole sukupuuttoon tappamisesta puhunut kertaakaan. Ja kun susikanta on edelleen Suomeen aivan liian suuri (se on muuten noin viisinkertaisesti tuo sinun mainitsemasi 60). Ja vaikka yksilöitä olisi vain 60, entäs sitten? On äärettömän epätodennäköistä nähdä sutta luonnossa, oli yksilöitä 500 tai 60. Suden merkitys luonnon kiertokulun kannalta on todellakin pieni. Ja tämänkin sanon jo varmaan viidettä kertaa; vaikka Suomesta harvennettaisiin joka vuosi kaikki sudet, niin vuotaisi niitä itärajan takaa aina lisää.