Pelastakaamme Mainiemen päihdekuntoutus

Anita Laine

/ #2 Ei kaikkea voida mitata rahalla

25.02.2014 20:05

Mainiemen päihdekuntoutuskeskus on käytännössä paljon muutakin, kuin päihderiippuvaisten sairauksien hoito- ja kuntoutuspaikka. Hyvällä syyllä voimme Mainiemeä nykyisin kutsua moniammatilliseksi todelliseksi osaamiskeskukseksi, jossa on vuosikymmenten aikana keskitetysti hankittu tieto-taitoa pähdesairauksien hoidosta ja kuntoutustyöstä. Pitkällä aikajänteellä on tehty tutkimusta ja hoitotyötä päihdepotilaiden ja heidän perheidensä kokonaisvaltaiseksi auttamiseksi vaikeissa elämäntilanteissa ja kroonistavissa ja invalidisoivissa sairauksissa. Mainiemen kuntoutuskeskuksen sulkemisen myötä väistämättä käy samoin kuin reumasairauksien kohdalla. Keskitetyn kokonaisvaltaisen hoidon hajottua pienten yksityisten klinikoiden työksi tai ainostaan avokuntoutustyöhön myös erikoistunut tieto-taito hajoaa.

Nykyisin Mainiemen kuntoutuskeskus on kuntayhtymä johtoinen, joka tarvitsee kuntien rahoituksen lisäksi myös KELA:n tuen! Jos kenen niin Kelan (ja lopulta meidän kaikkien vero- ja kelamaksuja maksavien) indresseissä on, että päihdesairauksia tutkitaan ja hoidetaan hyvin, koska pitkät sairaslomat ja aikainen eläköityminen tulee yhteiskunnalle todella kalliiksi. Kuntien ja KELAn ja sairastuneiden kannalta kohtuullista on vaatia, että alkavat päihdesairaudet ja sitä kautta perheiden vaikeat elämäntilanteet tunnistetaan mahdollisimman aikaisessa vaiheessa ja hoidetaan asiantuntevasti.
Siis, miksi ihmeessä kunnat ja KELA kääntäisivät selkänsä Mainiemen kuntoutuskeskukselle, jossa se itse on suurin taloudellinen hyötyjä? Olen edelleen ihmeissäni! Kenen indressejä tämä päihdekuntoutuksen hajoitatminen ja lopettaminen palvelee? Mitä tässä maassa tapahtuu ja jätetäänkö meillä taas yksi sairastuneiden ryhmä oman onnensa nojaan?