Assembly-tapahtuma kiellettävä

Janne Raitanen
Helsinki

/ #141 Voi voi...

24.07.2008 15:19

Kahlattuani keskustelun läpi on minunkin kommentoitava jotakin tähän.

Olen osallistunut Assembly tapahtumaan jokavuotisesti jo vuodesta 1998. Silloin kävimme kaverin kanssa katsomassa mikä tapahtuma oikein oli kyseessä ja mitä porukkaa siellä pyörii. Ensimmäisenä vuonna assemlyistä ei saannut niinkään paljon irti, ei oikein tajunnut compojen päälle eikä osannut arvostaa musiikki, grafiikka sekä demo teoksia. Vuonna 1998 aika menikin lähinnä editoidessa mm. Turok pelin grafiikkaa ja opetellessa 3d sutdio max ohjelman demoversion käyttöä. Myös Qbasic koodausta harrastettiin ahkerasti. Yllätyksekseni tapasin myös yhden kaverin käsipallojoukkoeestani.

Seuraavina vuosina kun ymmärsin paremmin miten vaikeata esimerkiksi 3d grafiikan tekeminen on niin arvostus silloisen raytraced kilpailun teoksiin kasvoi. Vuodesta 2001 olen osallistunut erilaisiin kilpailuihin assemblyillä ja nykyään tiedän kuinka paljon vaivaa hyvän teoksen kekeminen vaatii. Esimerkiksi demojen kohdalla joku asiaan vihkiytymätön ei ymmärrä mitä hienoa on kun ns scenemusiikin tahtiin hypitään pyörivistä fraktaaleista plasmaefektiin matoreijän kautta. Teoksen hienous ei olekkaan siinä mitä näet vaan miten se on tehty. Logiikka ja matematiikkan osaaminen joutuu välillä koville kun koitetaan saavuttaa näyttäviä demoja.

Se että joku demo sceneen vihkiytynyt arvostaa demoja on verrattavissa voikkapa siihen miten kirvesmies ihailee toisen moottorisahalla veistelemää karhupatsasta. Assemblyillä nähtävä ns. sisällötön tekno taide ei siis aukea jokaiselle, asiaan vihkiytyneet osaavat sitä tosin arvostaa.

Pelaamiseen ja pelien tyrkyttämään väkivaltaan en ota kantaa. En koe että minulla olisi siihen mitään relevanttia sanottavaa koska en ole aktiivisesti pelannut oikeastaan mitään melkein vuosikymmeneen. Assemblyillä pelaajat ovat prosentuaalisesti kasvaneet huimasti jos verrataan vuoden 1998 pelaajamäärää vuoteen 2007. Tämä ilmiö on valitettavasti hieman syrjäyttänyt assemblyn alkuperäistä ideaa demo tapahtumasta enemmänkin lan tapahtumaksi.

Puheet koulukiusatuista sosiaalisesti invaliideista nörttiparoista eivät mielestäni oikein pidä paikkaansa. Itse en ainakaan koe olevani syrjäytynyt, minulla on ystäviä siinä missä muillakin. Harrastuksiini kuuluu tietokoneiden ohella lumilautailu, purjehdus ja autonrakentelu, ihan tervettä puuhaa ainakin omasta mielestä...

Kommentoidakseni hieman boozemblyä josta ilmeisesti tämä adressi suurimmaksi osaksi on saannut alkunsa. Boozembly on tapahtuma joka on saannut alkunsa assemblyn vanavedessä, tätä ei käy kieltäminen. Puheet orgioista ovat taas täyttä valhetta. Assymbly organisaation syyttäminen boozemblystä on kuin syyttäisi Hangon regattaa järvestävää HSF seuraa regatan yhteydessä tapahtuvan ryyppyjuhlan järjestämisestä.

Jos Sakari luet tämän kommentin niin pyydän ottamaan yhteyttä sähköpostitse, voimme sopia kohtaamisen assemblyjen aikana (31.7 - 3.8) jossakin areenan kupeessa. Jos voit todistaa henkilöllisyytesi (esim ajokortilla tms) lupaan lunastaa sinulle sisäänpääsyyn oikeuttavan rannekkeen jotta voit itse tulla toteamaan assemblyn terveen ja iloisen ilmapiirin.