Adressi Suomen susikannan elvyttämiseksi sekä säilyttämiseksi.

Ronja Ryövärintytär
Adressin tekijä

/ #167

27.07.2008 23:30

"Ongelma 1: Susia on Suomessa joillain alueilla liikaa."

Antaa susien levittäytyä, niin ne etsivät itselleen paremman ja tilavemman asuinalueen.

"Ongelma 2: Sudet aiheuttavat joillekin asukkaille hengenvaaran."

Kerro minulle esimerkki, millaiseen "hengenvaaraan" susi voi jonkun ihmisen laittaa? Enpä ole nähnyt uutisissakaan ja jos susi olisi hengenvaaraksi jollekin ihmiselle, se varmasti pääsisi vähintään iltalehtien otsikoihin, sillä peräti sudet jotka tappoivat hirven (mikä on täysin luonnollista) pääsivät lehteen.

"Ongelma 3: Sudet aiheuttavat mittavaa tuhoa karjatiloille, tosin valtio maksaa siitä korvausta mutta verorahoille saattaisi olla parempaakin käyttöä."

Vai että mittavaa tuhoa? Aivan kuin puhuisit jostakin ydinpommista. :) Älä naurata. Muutama lammas sinne tänne. Valtio maksaa hyvät korvaukset, monesti kaksinkertaisena eläimen arvon, joten siitäkään ei mitään ongelmaa. Raha aina tuntuu kelpaavan.

"Ongelma 4: Sudet levittävät mm. jänisruttoa (joka tappaa jänikset kivuliaasti ja romahduttaa jäniskannankannan, on muuten vaarallinen ihmisellekin) ja rabiesta."

Suomessa ei rabiesta ole esiintynyt paljoakaan viime vuosikymmeninä, joten ei tarvitse vetää "sairauskorttia" esille. Pelkästään kotikoirasta voi ihminen saada vaikka millaisia tauteja jos ei pidä varaansa. Ihminen saa jo pelkästään ihmiseltä vaikka millaisia sairauksia, joten on turhaa vääntää jostakin jänisrutosta tai rabieksesta, sillä ne ovat niin marginaalinen "ongelma", joka ainoastaan hysteerikon päässä aiheuttaa ongelmia.

"Ratkaisumalli 1: Ammutaan susia, ensisijaisesti häiriköt ja myös joitain kymmeniä muita kannan kurissa pitämiseksi. Ns. kestävän kehityksen malli, halpa ja varmatoiminen."

Kestävää kehitystä en näe lahtaamisessa. Ehkä sairaassa mielessä saisi lahtaamisen kuulostamaan kehittävältä, mutta järkevä ihminen huomaa, ettei siinä ole päätä eikä häntää.

"Ratkaisumalli 2: Siirretään joiltain alueilta susia niille alueille, joille niitä sopii. Epävarma ja kallis."

Epävarma ja laiton. Susi kyllä löytää omat reviirialueensa kun sen antaa ne itselleen etsiä. Ei eläimiä tarvitse siirrellä yhtään minnekään.

"Kolmas malli voisi olla susien suojeleminen, mutta se ei ratkaise yhtää ym. ongelmaa. Ehdotankin ratkaisumallia 1."

Totta kai sinä ehdotat ampumista, koska sinä et käsitä muista vaihtoehdoista yhtään mitään, sillä et ajattele niiltä muilta kanteilta. Pelkäät jotakin mitätöntä ja lähes olematonta rabiesta ja jänisruttoa ilman minkäänlaista todellisuudentajua...