IRTI TURVEVESIPÄÄSTÖISTÄ

Vieras

/ #2522 Turve saamassa uuden mahdollisuuden EU:ssa

11.03.2014 09:17

EU:n päättävissä elimissäkin aletaan entistä enemmän arvostaa kunkin maan omavaraisuutta. Tämähän juuri on monissa kirjoituksissa täällä ollut aiheena. Alla oleva juttu on Talouselämä lehdestä:

Lehden keräämien arvioiden perusteella turve on saamassa kunnianpalautuksen EU:n uudessa energia- ja ilmastopolitiikassa sitä kautta, että EU tarkastelee energiapolitiikkaa yhä enemmän omavaraisuuden sekä kohtuuhintaisen energian näkökulmasta. Bioenergia ry:n toimitusjohtaja Jyrki Peisa arvioi, että energiaomavaisuuden merkitys ja painoarvo kasvavat EU:n energia- ja ilmastopolitiikassa. Hänen mukaansa puu ja turve ovat tärkeimmät kotimaisen energian lähteet. Turpeen osalta olisi oikeudenmukaista ottaa huomioon koko elinkaaren aikaiset päästöt. Vapon viestintä- ja yhteiskuntasuhteista vastaava Ahti Martikainen vaatii, että jos turpeelle saadaan puun kaltainen elinkaarilaskenta, tulee Suomen perua turpeelle vuoden 2015 sovittu euron megawattituntikorotus lämmöntuotannossa. TEMin energiaosaston ylijohtaja Esa Härmälä ennakoi Suomen asettavan joka tapauksessa entistä kunnianhimoisempia tavoitteita itselleen, vaikkei EU:lla olisikaan maakohtaisia sitovia uusiutuvan energian tavoitteita. Kaikille maille asetetuissa sitovissa tavoitteissa on se haitta, että nekin maat, joilla ei ole siihen luontaisia edellytyksiä, joutuvat "väkisin" kehittämään uusiutuvaa energiaa. Se on kallista ja sekoittaa markkinoita. Turpeen käyttökin on Härmälän mukaan kansallinen huoltovarmuuskysymys.