Adressi Suomen susikannan elvyttämiseksi sekä säilyttämiseksi.

Markku Widberg

/ #169 normaali pikaruokailua?

30.07.2008 14:40

"Pelson vankilan lampaat joutuivat viime viikon perjantaiyönä suden hyökkäyksen kohteeksi. Susi raateli Vaalassa sijaitsevan vankilan peltoalueella 20 lammasta. Kymmenen suden uhria kuoli heti, toiset kymmenen selvisivät hengissä aamuun. Ne jouduttiin kuitenkin lopettamaan.

Vankilan tilanhoitaja Reijo Virkkanen kertoo, että suden hyökkäys on jo toinen tänä kesänä. Edellisen kerran susi vieraili Pelson tilalla kaksi viikkoa sitten. Tuolloin kuoli kymmenen. Vankila on menettänyt lyhyen ajan sisään 30 lammasta. Yhteensä Pelson pelloilla laiduntaa hieman alle 500 lammasta.

- Suden ja lampaan rauhanomainen elo rinnakkain ei onnistu. Jos Pelsolla aiotaan pitää lampaita, susista on päästävä, Virkkanen sanoo.

Pelson lampaat ovat valtion omistamia. Vankilan lampolassa harjoitetaan vankeinhoidon työtoimintaa. Lampaita hoitavat siis Pelsolla tuomiotaan kärsivät vangit.

Tilanhoitaja Virkkanen kertoo, että viimeksi susi on vieraillut Pelsolla 1980-luvulla. Vankilan tila aikoo hakea sudelle kaatolupaa perjantaina.

Metsästyslaki muuttuu elokuun alussa, jonka jälkeen kaatolupien myöntäminen kuuluu riistanhoitopiireille. Nyt häirikköpetojen kaatamiseksi tarvitaan lupa maa- ja metsätalousministeriöltä.

Pelson lampaiden raatelusta kertoo Kainuun Sanomat."

Mitäs ongelma-alueista ja ongelmayksilöistä tietämättömät hipit tästä tuumaavat?