Adressi Suomen susikannan elvyttämiseksi sekä säilyttämiseksi.

Ronja Ryövärintytär
Adressin tekijä

/ #173

31.07.2008 16:17

Markku Widberg, juu, huomasinkin sen uuden uutisen. Muistelin sitä edellistä kertaa tänä kesänä, kun tuonne vankilan lampaiden aitaukseen meni susia.

Eläimen käytöstä et voi kuvailla sanoin "järjestelmällinen teurastus". Ihmisten teurastamoilla on järjestelmällistä teurastusta, mutta eläin tekee vain mitä vaistot käskevät sen tehdä. Esim joka suuntaan pakenevat lampaat aiheuttavat sudelle saalistusvietin lisääntymistä, eikä se siten osaa niin sanotusti lopettaa ajoissa. Siksi yleensä lampaita meneekin useampia kuin pari. Se on vaan sitä eläimen käyttäytymistä. Ei susi ajattele, vaan käyttää vaistojaan.

On vikatikki jos ihminen kuvittelee olevansa ravintoketjun huipulla. Meillä tosin on konsteja pysyä poissa normaalista ravintoketjusta, mutta tiikerit ja jääkarhut sekä krokotiilit, haitkin tappavat ihmisiä muutamia ainakin vuodessa, koska ihmiset sattuvat olemaan sillä hetkellä varomattomia. Ihminen ei ole mikään maailman kuningas, tyranni se saattaa kyllä olla, mutta tyrannilla on p**kamainen loppu.