IRTI TURVEVESIPÄÄSTÖISTÄ

Vieras

/ #2584 Lakien tulkintaa lupapäätöksiä annettaessa

25.03.2014 20:46

eli milloinkahan turpeenkaivajat sisäistävät tämänkin asian - ei se maailma sillälailla pyöri, että vanhat synnit on pois pyyhitty kun kerran nykyään käytetään eri tekniikoita

"Aiheuttamisperiaatteen mukaan ympäristön pilaantumisen vaaraa aiheuttavan toiminnan harjoittaja vastaa vaikutuksien ennaltaehkäisystä ja ympäristöhaittojen poistamisesta ja rajoittamisesta mahdollisimman vähäisiksi. Periaatteen taustalla on pilaaja maksaa - periaate, jonka mukaan aiheuttajan on korvattava ja korjattava pilaantumisella aiheuttamansa vahinko. Aiheuttamisperiaate tukeutuukin ajatukseen siitä, että ympäristö ei ole määrättömästi ja vapaasti käytettävissä oleva hyödyke. Aiheuttamisperiaate on ympäristöoikeudessa hyvin vakiintunut periaate, jonka suurin merkitys tulee ympäristönsuojelulainsäädännön osalta esille korvausasioissa"

ja onkohan kaikille toimijoille kaikki laki- yms. pykälät ihan selviä - kannattaisi seuraavan perusteella perehtyä

"Selvilläolovelvollisuus on keskeinen toiminnanharjoittajaa koskeva velvollisuus: toiminnanharjoittajan tulee olla selvillä harjoittamansa toiminnan vaikutuksista ja toiminnanharjoittajan velvollisuutena on ehkäistä ennakoitavissa olevien haittojen syntyminen. Toiminnanharjoittaja ei vapaudu vastuusta tietämättömyytensä perusteella. Selvilläolovelvollisuuden soveltamisala on laaja ja se koskee kaikkia toiminnanharjoittajia riippumatta toiminnan luvanvaraisuudesta. Ympäristöluvanvaraisessa toiminnassa selvilläolovelvollisuus tarkoittaa konkreettisella tasolla esimerkiksi mittausvelvoitteiden täyttämistä ja velvollisuutta seurata ympäristön tilaa. Muita toiminnanharjoittajan velvollisuuksia ovat jätelain 2 luvun yleiset velvollisuudet ja periaatteet, sekä YSL 5.2 §:n pilaantumisen torjuntavelvollisuus, 43 §:n varautumisvelvollisuus ja 84 §:n selvitysvelvollisuus"

...huomioiden vielä tämäkin

"Oleellista luvan tarvetta arvioitaessa onkin toiminnan kuormituksesta aiheutuva pilaantumisen mahdollisuus.
Konkreettista pilaantumista ei tarvita, vaara riittää. "

että silleen - jatketaan levollisin mielin ;)