Nuuskan myynti lailliseksi Suomessa!

isabella hedman
turku

/ #137

27.08.2008 12:09

Tästä vielä lisäksi:

"Tuhansien yhdisteiden seos

Nuuska valmistetaan kosteasta raakatupakasta, johon sekoitetaan muut seosaineet vesiliuoksena. Seosaineina käytetään tärkkelystä, nikotiinin imeytymistä edistävää kaliumkarbonaattia ja erilaisia makuaineita, kuten mentolia ja anista.

Nuuskasta on löydetty jopa 2500 kemiallista yhdistettä, joista osa on tunnettuja karsinogeenejä eli syöpää aiheuttavia aineita. Nuuska sisältää myös huomattavia määriä raskasmetalleja, kuten lyijyä ja kadmiumia, sekä jäänteitä useista myrkyllisistä kasvinsuojeluaineista. Nuuskan sisältämät aineet, erityisesti nikotiini, imeytyvät verenkiertoon suun limakalvon läpi.

Enemmän nikotiinia kuin savukkeissa

Nuuska sisältää jopa 20 kertaa enemmän nikotiinia kuin savukkeet. Nuuskassa olevasta nikotiinimäärästä imeytyy tunnin aikana vereen noin kolmannes, suurin piirtein yhtä paljon kuin kymmenen minuutin tupakoinnin aikana.

Tupakoidessa nikotiinipitoisuus on ensimmäisten minuuttien aikana kaksinkertainen verrattuna nuuskaamiseen. Koska nuuskaa kuitenkin pidetään suussa kauemmin kuin tupakkaa, pysyy nuuskaajan veren nikotiinipitoisuus korkeana kauemmin. Tavanomaisella päiväannoksella nuuskan käyttäjä saa nikotiinia 3-5 kertaa enemmän kuin savukkeita polttava.

Ärsyttää limakalvoa ja ikeniä

Jo suhteellisen lyhytaikaisen nuuskaamisen jälkeen suun limakalvolla alkaa näkyä muutoksia siinä kohdassa, jossa nuuskaa pidetään. Ensin limakalvo tulee hienopoimuiseksi ja röpelöiseksi. Kohoumat ovat vaaleita ja joskus hieman kellanruskeita. Pinnassa on usein nuuskanjätteitä. Lyhytaikaisen nuuskan käytön aiheuttama vaurio suun limakalvolla paranee yleensä välittömästi nuuskan käytön lopettamisen jälkeen.

Pitempiaikainen, säännöllinen nuuskaaminen värjää limakalvot vähitellen ruskehtaviksi ja ne kovettuvat. Herkimpien nuuskan käyttäjien limakalvo alkaa halkeilla. Nuuska voi aiheuttaa myös paikallista ikenen vetäytymistä ylöspäin, jolloin hampaidenjuuret saattavat paljastua.

Pitkään käytettynä nuuska aiheuttaa ientulehdusta. Tulehdukseen liittyy usein pahanhajuinen hengitys. Nuuskaajan hampaat ja vaaleat etuhammaspaikat saattavat värjäytyä ruskeaksi. Nuuskan karkeat lisäaineet voivat myös kuluttaa hampaita. Syljenerityksen lisääntyessä nuuskaaja tuntee tarvetta syljeskellä.

Pitkäaikainen nuuskaaminen aiheuttaa myös hampaiden kiinnityskudossairautta. Kiinnityskudosten syöpyessä hammas alkaa heilua ja saattaa lopulta irrota.

Nuuskaamisen aiheuttamat vahingot voivat nuorilla olla suuremmat kuin aikuisilla, koska heillä on erityisen herkät ikenet.

Nuuska ja syöpä

Nuuskan käyttö erityisesti nuorella iällä lisää suuontelon, nielun ja nenän syöpää. Koska nuuskassa olevat syöpää aiheuttavat aineet ovat suorassa kosketuksessa limakalvoihin, riski on suurin niillä alueilla, joissa nuuskamälliä tavallisimmin pidetään. Riski nousee käyttöajan kasvaessa.

Yhdysvalloissa tehdyissä tutkimuksissa on havaittu syövän esiastetta, nk. leukoplakioita, jopa puolella nuuskan käyttäjistä. Niitä alkaa ilmaantua limakalvoihin muutaman vuoden käytön jälkeen. Noin 5-10 % syövän esiasteista muuttuu vuosien kuluessa syöpäkasvaimiksi.

Käytettävissä olevan tutkimustiedon perusteella ei voida aukottomasti todeta, kuinka paljon nuuskan käyttö lisää suusyövän vaaraa. Tutkimukset ovat usein olleet liian pieniä tai lyhyitä nuuskan ja suusyövän välisen yhteyden tutkimiseen. Tämänhetkisten tutkimustulosten mukaan vaara ei olisi niin suuri kuin tupakoitsijoiden keuhkosyövän vaara (15-20 -kertainen). Tulokset eivät toisaalta osoita, että mitään vaaraa ei olisi: Erään tutkimuksen mukaan nuuskaajien riski sairastua suusyöpään on 4,2 kertaa korkeampi kuin nuuskaamattomien.

Nuuskan aiheuttamista syöpäriskeistä muualla kehossa ei ole riittäviä todisteita.

Muut haitat

Nuuskan nikotiini aiheuttaa samanlaisia haittoja kuin tupakan nikotiini: käsien ja jalkojen verisuonet supistuvat, sydämen lyöntitiheys kasvaa, verisuonet kalkkeutuvat vähitellen, ja sydänveritulpan vaara kasvaa. Heikentyneen verenkierron takia nuuskaavan urheilijan vammariski kasvaa. Hermoston toiminta ja hormonitasapaino häiriintyvät, kunto heikkenee asteittain ja nuuskaajalla ilmenee unettomuutta, päänsärkyä ja hikoilua.

Osa nuuskasta tulee väistämättä niellyksi, joten monet sen sisältämät haitalliset aineet pääsevät mahalaukun kautta helposti imeytymään elimistöön. Nikotiini muuttaa jo pieninä annoksina sisäeritystoimintaa, rasittaa sydäntä ja häiritsee mahalaukun luonnollista toimintaa. Nuuskaaminen lisää myös diabeteksen vaaraa.

Raskauden aikaisen nuuskan käytön terveydelliset haitat vastaavat savukkeiden polton aiheuttamia haittoja. Sikiölle aiheuttavat mahdollista riskiä esimerkiksi nuuskan sisältämät kadmium, arseeni ja nikkeli.

Moni siirtyy nuuskasta tupakkaan

Ajoittain vellova keskustelu nuuskan haitoista tai haitattomuudesta on nostanut esiin väärää tietoa ja tuottanut harhaanjohtavia otsikoita. Se panee miettimään kenen asialla kyseistä tietoa välittävät oikeastaan ovat.

Nuuskan käyttö on ilman muuta haitattomampaa kuin savukkeiden poltto, jos mittariksi otetaan syövän vaara. Haitatonta nuuskan käyttö ei kuitenkaan ole. Ruotsalaisten tutkimusten mukaan huomattava osa savukkeita polttavista oli aloittanut nuuskan käytöllä ja selvästi pienempi joukko oli siirtynyt savukkeista nuuskaan. Nuuskan korkea nikotiinipitoisuus synnyttää riippuvuuden nopeasti, ja siitä vierottautuminen on jopa vaikeampaa kuin savukkeiden polton lopettaminen. Lopettamisavuksi nuuskasta ei ole.

Pohdiskelu nuuskan sallimisesta on samalla pohdiskelua nikotiiniriippuvuuden hyväksymisestä lähtemättömäksi osaksi yhteiskuntaamme.

Lisää nuuskasta:
www.pokalehuulessa.fi