EI tuulivoimaloita Kaskisiin

Kai Ylikoski
Adressin tekijä

/ #304 Tuulivoiman hyödyt Kaskisille.

29.03.2014 20:43

Haitoistahan tässä on jo kirjoiteltu, mutta miten on hyötyjen laita Kaskisille?

Kaskisten kaupunki saisi Kaskisten Tuulivoima Oy:ltä maanvuokraa 3000e/vuosi/rakennettu MW (Kaupungin ja toimijan välisen sopimuksen mukaan) Tämä tekisi kaavalla 6 voimalaa teholtaan 2,5MW joka tekisi rakennettua nimellistehoa 15MW eli rahaa tulisi tuon maanvuokrasopimuksen mukaan 45000e vuodessa.

Kiinteistöverotulo olisi tähän päälle. Kiinteistöveron piiriin lasketaan vain kiinteät rakenteet (KKO.n päätös no 2887/2004) elikkä tuulivoimalan tapauksessa: perustus, runko ja koneiston kuoret. Näiden arvoksi on laskelmassa arvioitu 1000000e ,tuo miljoona euroa on hyvin lähellä, riippuen hieman voimalan korkeudesta ym. Arvosta tehdään vähennys (Asetus rakennusten jälleenhankinta-arvosta, VVM.n päätös 634/2012 §21 mom 1.) jolloin verotettava osuus on 70% eli 700000 euroa. Kaskisten yleinen kiinteistövero 2013 on 1,0% (www.kaskinen.fi)
Kiinteistöveroa yhdestä voimalasta kertyy vuodessa n. 7000e
Kuudesta voimalasta 42000e
Kiinteistövero tuotto laskee 2,5% vuodessa.

Nämä tulot yhteensä. Maanvuokra ja kiinteistövero ovat 97000e Eli melkein satatuhatta euroa. Yhtäkkiä kuulostaa hyvältä, eikö?

Kiinteistöveroon on kuitenkin tulossa muutoksia, valtio ottaa puolet päältä pois. Tämä on TALPO:n esitys ja nämä ovat menneet Maamme hallituksessa poikkeuksetta läpi. Eli kiinteistöverotuotto puolittuu. Ja jos tuulivoimaloiden määrä suunnitelmissa puolittuu myös, josta on liikkunut huhuja. Eipä enää rahaakaan tule. Tästä nyt uusi laskelma, kolmen voimalan tapauksessa ja "kuoritulla" kiinteistöverolla.

Kiinteistövero tuotto vuodessa kolmesta voimalasta = 21000e ja tästä valtion siivu pois niin jää 10500e (tuotto laskee joka vuosi 2,5%)
Maanvuokratulo kolmesta voimalasta vuodessa 22500e
niin viivan alle jää vain 33000e
Suoraan sanoen todella vähän verrattuna haittoihin ja niiden tuomiin kustannuksiin. Tuulivoiman ei tule olla itsetarkoitus. Ja tässä taloustilanteessa, niin Suomessa kuin Kaskisissa, tulee asioita harkita tarkoin. Tuo mitätön tuotto kääntyy helposti pakkasen puolelle, eipä nuo tuulivoimatuotantoalueet ole oikein muuttovoittoalueita, päinvastoin.