Ylläs ilman kaivoksia -Ei Kolarin Hannukaisen kaivoshankkeelle

Vieras

/ #272 Hannukaisen kaivoshanke YVA:sta lainattua

30.03.2014 18:49

Katsotaanpa mitä Northlandin YVA sanoo pölystä:

"Kaivostoiminnan ilmapäästöt koostuvat lähinnä pölystä. Pölyä syntyy maa- ja kallioperää kaivettaessa ja louhiessa, murskauksesta, jauhatuksesta, räjäytyksistä, kiven ja pintamaan kuormauksesta ja lastaamisesta kuljetuksien yhteydessä, sivukivialueille ja rikastushiekka-alueille läjitettäessä sekä päällystämättömiltä teiltä. Hiukkasia lähtee ilmaan tuulen mukana sivukivialueilta ja rikastushiekka-alueelta. Ilmapäästöt sisältävät myös räjäytyksistä peräisin olevia kaasuja, koneiden ja laitteiden pakokaasuja sekä savukaasuja lämmöntuotannosta.

Toimintavaihe
Toimintavaiheessa pölyvaikutusalue riippuu suuresti missä vaiheessa louhintaa ollaan. Ensimmäisen 12 vuoden aikana, kun ainoastaan Hannukaisen avolouhoksella louhitaan, vaikutusalue on pieni. Pahimman tilanteen vallitessa vaikutusalue saattaa olla ulottua noin neljä kilometriä aidatun alueen rajasta.
Pölyvaikutusalue on laajimmillaan, kun sekä Hannukaisen että Kuervitikon avolouhoksella louhitaan samanaikaisesti, arviolta noin 13–17 vuotta tuotannon aloituksesta. Pahimman tilanteen vallitessa vaikutusalue saattaa ulottua noin seitsemän kilometrin etäisyydelle kaivosalueesta.
Käyttämällä tehokkaita pölyntorjuntatoimenpiteitä, arviolta noin 90 % muiden toimintojen kuin räjätysten aiheuttamista pölypäästöistä voidaan estää ja näin pölyn vaikutusalue pienenee huomattavasti. Räjäytyksistä aiheutuvaa pölyhaittaa on vaikeaa ehkäistä tai lieventää ja kaivoksilla räjäytykset ovatkin yleensä pahimpia pölyhaittojen aiheuttajia.
On olemassa useita tunnettuja ja teollisuuden parhaan käytännön mukaisia keinoja pölyvaikutusten estämiseksi ja lieventämiseksi. Päällystämättömillä työmaateillä pölyvaikutuksia voidaan lieventää nopeusrajoitusten avulla ja kastelemalla alueen teitä. Malmin ja sivukiven pölyämistä kuljetusten, lastaamisen ja lastin purkamisen yhteydessä voidaan lieventää kostuttamalla kuormia.
Kovat tuulet ja kuivat olosuhteet lisäävät rikastushiekka-altaalta ilmaan irtoavaa pölyä. Lieventämiskeinona voidaan käyttää rikastushiekka-altaan kastelua kastelujärjestelmän avulla. Samankaltainen kastelujärjestelmä voidaan rakentaa sivukivi- alueille, jotta lievennettäisiin niiden pölyhaittoja tuulisella säällä.

On kuitenkin todettu, että kastelun vaikutus pölyntorjuntakeinona heikkenee, kun ilman lämpötila laskee alle -15 °C."

Lisäksi, ottaen huomioon vallitsevat tuuliolosuhteet ja kovenevat tuulet, ei täällä turhaan huolissaan olla.