Kyykäärme tulisi rauhoittaa Suomessa

Tero Kallio
Adressin tekijä

/ #5 Edelliseen kommenttiin.

14.09.2008 22:00

Hyvä, että sentään yritettiin löytää muukin keino, kuin tappaminen.

Kyy ei ole VIELÄ uhanalainen Suomessa. Ja voidaan sitä olla humaani muillekin kuin saimaannorpalle ja apolloperhoselle. Ilmastonmuutos (jos se on totta) alkaa olla suuri uhka matelijoille (joihin kyy kuuluu) ja sammakkoeläimille, jotka nukkuvat talvet horrosta.

Senkin voin sanoa, ettei kyitä ole paljon. Ainoastaan talvehtimispesien lähellä niitä on runsaasti, kuten myös muita matelijoita.

Tuo muihin maihin kuskaaminen saa minut häpeämään omaa kansaani. Metsä kuuluu eläimille ja niille ihmisille, jotka hyväksyvät sen viralliset asukkaat ja antavat niille tilaa. Pitäisikö pelkät punatulkut jättää metsään ja viedä muut ruotsiin ja muualle, koska niistä saattaa olla harmia ihmiselle.

Jos kyy saisi lainsuojan, ei se välttämättä tarkoittaisi sitä, että kotipihassaan kyykkivä puutarhuri pidätettäisiin välittömästi kyyn tappamisesta (vaikka tästäkin todisteiden kanssa tuomittaisiin, kuten jo nykyisten rauhoitettujen eläinten kohdalla). Ainakin käärmeiden talvipesät saattaisivat olla kyille turvallisempia syksyn ja kevään aikaan, jolloin niitä esiintyy runsaasti suppealla alueella. Moni henkilö tekee niin raukkamaisesti, että hän menee tappamaan kaikki yhteen kerääntyneet kyyt, eikä tällaisesta hirmuteosta häntä Suomen laki voi rankaista.