Vaasan musiikkiluokkien puolesta

Vieras

/ #2627 Re: Re: Re: Re: NUMMELAN KOULU KIVA KOULU

06.05.2014 08:57

#2626: Seis! - Re: Re: Re:

Markus 2012 keväällä Jurille:

abcdef

Markus Holmlund: Et sä minun muistaakseni minun töihini millään tavalla puuttunut. Ei.

Juri Kadar: Entäs jos mä kysyn nyt niin, että olenko painostanut sua? Kun siellä (irtisanomisperusteiden joukossa) lukee sellainenkin, että "painosti opettajia".

Markus Holmlund: Et minua ainakaan ole painostanut.

Juri Kadar: Muistanhan oikein, että kysyin sinulta, että oletko kirjoittanut Wilmaan.

Markus Holmlund: Suunnilleen.

Juri Kadar: Sitten muistanko oikein, että sinä sanoit, että ei, kun te olette sopineet Mikon kanssa, että hän (Mikko) kirjoittaa.

Markus Holmlund: Suunnilleen (?) Sananmuotoa en tarkemmin muista, mutta olit (?) Mikolle, ja Mikko sanoi, että hän hoitaa tämän asian. Joo. (…)

Juri Kadar: Mutta enhän minä käskenyt, että ”nyt, Markus, menet ja kirjoitat Wilmaan”? tai ”Sun pitää kirjoittaa Wilmaan”?

Markus Holmlund: Siitä on niin kauan, mä en sananmuotoa muista, mutta en muista, että sinä olisit painostanut kirjoittamaan Wilmaan. Se oli vain kysymys, että ”oletko kirjoittanut?”

Markus Holmlund Vaasan hallinto-oikeudessa:

5:40

Ylisalmi: Mitä sinun kokemuksesi ovat Onkilahden koulussa Juri Kadarista?

Markus Holmlund: Yhteistyö minusta on sujunut hänen kanssaan ihan hyvin. Jos vain oli samaa mieltä, kuin hän, niin kaikki meni ihan hienosti, mutta jos on eri mieltä kuin hän, silloin oli vaikeampi tilanne.

Ylisalmi: Tässä irtisanomisperusteessa on viitattu tällaiseen Wilma-asiaan, eli eli yhteydenpitoon lasten vanhempiin, ja ja sitten Kadarin si sitä keinoa käyttäen tapahtuneeseen  p a i n o s t u k s e e n, voitko esimerkiksi tästä Öjbergin hiihtopäivästä.

Markus Holmlund: Jo, meilläKevät 2012 heinäkuussa (…) pojat leikkivät hiihtohississä ja hiihtohissin kuljettaja pannut pojat 10 minuutin porttikiellon hissiin. (…) Seuraavana päivänä Juri tapasi minut käytävässä ja sanoi minulle, että hän on kuullut, että siellä kaksi poikaa sai porttikiellon hissiin ja minun kuuluu ottaa yhteyttä kuudesluokkalaisen pojan vanhempiin tai ilmoittaa miten on käynyt. Mä kysyin, että miksi. Juri sanoi minulle, että hänellä se on tärkeää, että jos muut opettajat ottavat yhteyttä tämän pojan kotiin. Sitten asia jäi siihen, ja minä mietin asiaa, että onko niin, että toinen opettaja voi  m ä ä r ä t ä  minua soittamaan tai ottamaan yhteyttä lapsen kotiin ja kävin varmistamassa asiaa rehtorilta ja  r e h t o r i  sanoi minulle, että ei toinen kollega voi        m ä ä r ä t ä  sinua ottamaan yhteyttä. Mutta tässä tapauksessa oli hyvä, että olen yhteyttä luokan valvojaan ja kerroin tapahtuneista. Ja niin mä tein 6. M luokan valvoja Mikko Savela, kerroin hänelle tapahtuneista. 5 M luokan luokanvalvoja Pia Mäenpää ja kerroin myös hänelle tilanteita. Kumpikaan opettajista ei ottanut koteihin yhteyttä.

8:50

Ylisalmi: Kerroitko Jurille, mitä äsken kerroit, että asia on loppuunkäsitelty?

Markus Holmlund: Sanoin Jurille, olen toiminut ohjeiden mukaan ja tämä asia on nyt loppuun käsitelty. (…) Meni taas muutama päivä ja istuin opettajainhuoneessa, siellä oli rehtori paikalla ja aika moni opettaja, Juri tuli kysymään minulta, että ”Markus, oletko ottanut yhteyttä pojan kotiin.” Sanoin, että ”En.” Ja Juri, että miksi et. Ja silloin rehtori sanoi Jurille, että sinä et voi velvoittaa toista luokanopettajaa ottamaan yhtä kenenkään kotiin.

9:30

Ylisalmi: Kadarin vastineessa tänne hallinto-oikeuteen on mainittu, että siellä siellä tuota rehtori tai koulu ei toimisi poikien suhteen tasa-arvoisesti tällaisessa ööö …. kun oli kyse nurkkaan seisottamisesta, on tuotu esiin, että ei ole huomautettu opettajaa sellaisessa tapauksessa, jossa lasta on pitkiä aikoja seisotettu käytävässä.

Markus Holmlund: Lukuvuonna 2010 ja 2011 minulla oli kuudes luokka omana luokkanani ja tällä luokalla oli eräs poika, jolla välillä oli tosi vaikea hillitä itseään. Hän esimerkiksi jalkapallokentällä (?) pois tai sanoi väärällä tavalla tai hän mukiloi muita oppilaita (…) hän ei millään voi rauhoittua (…). Otin yhteyttä pojan vanhempiin ja mä sovin vanhempien kanssa, että meidän koulun kolmannessa kerroksessa on myös opettajainhuone, (…) aina kun teki jotain, (…) hän joutui menemään  s e i s o m a a n    n u r k k a a n  (...). Ja sovin vanhempien kanssa, että joka kerta, kun poika joutuu sisään, ilmoitan heille. (…) Ja ikävä joskus kävi niinkin huonosti, että  t ä m ä   p o i k a   s e i s s y t   p a r i   p ä i v ä ä k i n  siellä. (…) Ei ole kahta kuukautta seissyt käytävässä. Oli        p i d e m p i ä   a i k o j a  (?), mutta ei ole kahta kuukautta seissyt. (…)

13:00

Ylisalmi: Oliko siinä hän muiden oppilaiden näkyvillä?

Markus Holmlund: Silloin kun hän kärsi   r a n g a i s t u s t a, muut oppilaat lähtivät välitunnille, hän käveli  o m a a n   n u r k k a a n seisomaan, kun välitunti loppui, hän kävi takaisin omaan luokkaan. Tai joskus kun oppitunnilla ei osannut käyttäytyä (…), minä vein hänet rehtorin kansliaan ja hän istui siellä, (…) mutta jos rehtori oli jossain muualla, hän seisoi siellä oven edessä (…)

(…)

14:20

Ylisalmi: Antoiko Juri sinulle jotain ohjetta näiden poikien käsittelystä?

Markus Holmlund: Kerran kun puhuimme tästä aiheesta (…) ja Juri kysyi, että kuinka minun menee poikien kanssa, mä kerron, että ihan hyvin, niin Juri kehotti minun pitää kunnon kurin ?musikkiluokkien poiki?.

Ylisalmi: Miten olet kokenut tämän Jurin taholta tulleen ohjeistuksen, tämän miten äsken kerroit, ja sen Öjbergin …

Markus Holmlund: Asia oli minulle uusi kokemus. Koska aikaisemmin kukaan ei ole minulle sanonut vastaavaa. Etteihän se niin hyvältä tuntui.

Ylisalmi: Koetko sen  p u u t t u m i s e k s i sinun opettajan työhösi?

Markus Holmlund: K y l l ä, se oli selvää  p u u t t u m i s t a.

Ylisalmi: Tammikuussa 11.

Markus Holmlund: Kyllä, puhelin soi, ja menin vastaamaan siihen, siellä oli yläkoulun musiikinopettaja Sauli Perälä, joka tavoitteli Juria. Ja Juri oli opettajainhuoneessa ja pyysin Juria puhelimeen, Juri käveli puhelimeen, ja kysyi, että kuka siellä, että Sauli. Juri otti kuulokkeen ja laittoi sen puhelimen päälle eikä vastannut puheluun. (…)

Ylisalmi: Poikien liikuntatunti 11.12. Siellä on sellaisia tunteja, jolloin kuulet, mitä pojat puhuu. Voitko kertoa, millaisia poikien puheita olet kuullut. Nimenomaan näitä 6 M poikien puheita.

Markus Holmlund: Silloin kun meillä oli ulkoliikunta. (…) Pojat keskustelivat kaikenlaisia juttuja. (…)ja he toivat ihan selvästi esiin, että (?) heidän mielestä ei käyttäydytty … asiallisesti aina. Esimerkiksi, että nämä musiikinluokan pojat kertoivat rinnakkaisluokan pojille, että heitä oltiin yksitellen ?siirretty? kokokuoron edessä ja heidän piti toistaa opettajan sanomia, opettajan perässä. Esimerkiksi, että Juri on hyvä opettaja.

Ylisalmi: Puhuttiinko koulunvaihdosta? Kuulitko sellaista?

Markus Holmlund: Kyllä, musiikkiluokan pojat kysyivät myös minulta, että voiko vaihtaa rinnakkaisluokkaan tai koulua kokonaan? Sanoin, että ei ollut hyvää hetkeä tehdä päätös nyt, vaan jos täytyy puhua, niin huoltajien tai rehtorin kanssa.

Ylisalmi: Kävikö (…) ilmi, miksi pojat haluavat vaihtaa luokkaa?

Markus Holmlund: Niin kuin sanoin äskön, kuorotunnit tuntui heistä vastenmieliseltä.

Ylisalmi: Sanoivatko he, että kenen toiminnan syystä johtuen?

Markus Holmlund: Kyllä. Juri. (?) (20:10)

20:20

Wargelin: Kerroit siitä pojasta, jotka hän sai rangaistuksen, ja meni nurkkaan joskus itsekin.

Markus Holmlund: Lopuksi itsekin.

Wargelin: Kerrottinko siitä kaikille opettajille.

Markus Holmlund: Ei varmaankaan. Ei missään kokouksessa oo käsitelty, että miksi …

Wargelin: Oliko tämä poika ainoa tapaus?

Markus Holmlund: Tämä luokka oli monta, jotka välillä

Wargelin: Tarkoitan sitä, että jotka olisivat olleet kärsimässä rangaistusta käytävässä.

Markus Holmlund:  K o l m e   p o i k a a  oli, jotka olivat silloin tällöin sisällä. joskus oli k o l m e samaan aikaan. Ja silloin ne vaihtoi esimerkiksi, jos niitä oli kaksi niin luokan edessä oli sohvaryhmä, niin toinen istui sohvaryhmässä ja toinen siinä nurkassa, ei tarvinnut mennä sinne opettajainhuoneeseen. (…)

22:05

Wargelin: Mikä tämä paikka on?

Markus Holmlund: (…) Kun mennään opettajain huoneeseen, on välikkö (…) siinä välikössä poika  k ä r s i r a n g a i s t u s t a.

23:00

Wargelin: Pidettiinkö joku kokous opettajille sen jälkeen, kun Kadar irtisanottiin? Selvitettiinkö se asia? Selvisikö sinulle mihin se irtisanominen perustuu? (…)

Markus Holmlund: Lehmus kävi meidän koulussa ja meillä oli kokous tästä asiasta. Siinä tilanteessa ei tuotu niin selvästi esiin, koska siinä on monta asiaa salaisia asioita, mitä ei tuotu kaikkia kuultaviin … kuultavaksi …

Wargelin: Mikä sen keskustelun tarkoitus sitten oli?

Markus Holmlund: Meille virallisesti ilmoitettiin, että miten on käynyt. (…) Osa musiikinopettajista oli tosi järkyttyneitä siitä, että Juri irtisanottiin. (…) Aika moni istui hiljaa ja kuuntelivat.

24:30

Wargelin: Kerroit Jurin puuttumisesta töihisi? Oliko se tämä Wilma-asia?

Markus Holmlund: Kyllä.

Wargelin: Onkohan hän jotenkin puuttunut sinun opetukseen?

Markus Holmlund: Minun opetukseen Juri ei oo puuttunut, esimerkiksi matematiikkatunteihin ei Juri ole puuttunut.

Wargelin: Se oli tämä Wilam-asia?

Markus Holmlund: Se oli tästä.

Wargelin: Montako kertaa hän sinulle siitä puhui?

Markus Holmlund: Ainakin nämä kolme kertaa.

Wargelin: Mutta ihan oikeasti, tuntuiko se niin kuin painostavalta?

Markus Holmlund: Ihan oikeasti minusta ei tuntunut mukavalta.

Wargelin: Puhuiko Juri sellaisesta asiasta, että näiden poikien asiasta pitäisi keskustella?

Markus Holmlund: En kyllä muista.

25:30

Wargelin: Tässä alussa sanoit, että Jurin kanssa piti olla samaa mieltä, niin silloin meni hyvin, jos oli eri mieltä, niin oli paha. Kerrotko esimerkin. (…)

Markus Holmlund: Jos puhutaan näistä kahdesta viime vuodesta, niin me oltu hirveästi tekemisissä. Me ei oltu eri mieltä Jurin kanssa mistään, koska ei puhuttukaan mistään.

27:00

Kadar: Saanko kysyä, minullehan edellinen päivä Kari Nummela sanoi, että sinä laitat sitten viestin (poikien käytöshäiriöistä) Wilmaan. Siellä sitten olivat Kari Nummela, sinä ja Mikko Savela istui siellä. Sitten mä vain kysyin, että Markus, oletko laittanut. Mitä vastasit.

Markus Holmlund: Siellä opettajainhuoneessa. Sanoin, että en ole laittanut viestiä.

Kadar: Sitten kysyin, että kuka laittaa?

Markus Holmlund: Sanoin, että en ole laittanut.

Kadar: Saanko kysyä, oletko sanonut, ett ei kun sovittiin, että Mikko laittaa.

Markus Holmlund: En ole sanonut sellaista. Sanoin, että en ole laittanut.

Kadar: Onko  M i k k o  s a n o n u t,  e t t ä ” m i t ä  s e   s u l l e  k u u l u u”?

Markus Holmlund: En muista juuri paljoa sitä keskustelua.

28:10

Kadar: Kun olen keskustellut sinun kanssasi poikien nurkkaan asettamisesta. Olenko sanonut sinulle, että minä olen henkilökohtaisesti sitä mieltä, että tämä poika kaipaa ihan selvästi rakkautta ja pitäisi ottaa kainaloon, että ei saisi olla siellä kaikkien nähtävillä.

Markus Holmlund: En muista.

28:50

Kadar: Kun olet sanonut, että pojat kertoi minusta negatiivissia asioita. Oletko sen kertonut minulle?

Markus Holmlund: En puhunut sinulle.