Kieltäkää käsiaseet , ei enää koulusurmia

Hanna Nelimarkka
Jyväskylä

/ #39 Käsiaseiden kieltäminen ei poista koulusurmia

01.10.2008 10:35

En kannata käsiaseiden kokonaista kieltämistä, en edes koulusurmien jälkeen. Esimerkiksi Kauhajoen tapauksessahan poika myös sytytti koulun tuleen, joten vahinkoa olisi tapahtunut ilman aseitakin. Ja Myyrmannissa pamautettiin pommi. Aseiden kieltäminen on siis minusta oireen, ei sairauden hoitoa. Tärkeämpää olisi saada enemmän resursseja mielenterveyden hoitoon.

On myös aina epäilyttävää sanoa, että "tätä tekee vain promille kansalaisista, ei niillä ole väliä". Ehkä seuraavaksi hyökkäämme jousiampujien kimppuun (onhan jalkajousellaki surmattu Suomessa ihmisiä)? Tai itsepuolustuslajien harrastajien varpaille; hehän opiskelevat kehonsa muuttamista aseeksi. Se, että päätös koskee vain pientä joukkoa ihmisiä ei tarkoita sitä, että se pitäisi tehdä heppoisesti; jopa enemmistön valtaan perustuva demokratiamme koostuu pienistä yhteisöistä, jotka kaikki ovat tasavertaisia kansalaisia joilla on oikeus harrastuksiin.

Kannatan kuitenkin aselupien myöntämisperusteiden tiukentamista.