Erityistukea tarvitsevien lasten oikeus oppimiseen turvattava!

Noora Peltoniemi

/ #8 Re: Kansalaisaloitteesta

21.05.2014 05:44

#4: Epätietoinen - Kansalaisaloitteesta

Kaikkein vaikeimmin ns. vammaiset, eli eniten tukea tarvitsevat lapset ovat (tai ainakin pitäisi olla) nykyisellään erityisluokissa, joissa oppilasmäärä on 6-8 oppilasta, sekä avustajia tarpeen mukaan 4-5. Tämä siis koskee ENITEN tukea tarvitsevia. Sitten on hieman lievempää tukea tarvitsevat, ja siinä nuppiluku on toki eri. Tällä kommentilla haettiin sitä, että eniten tukea tarvitsevat saavat säilyttää sen tuen, mitä on mahdollista tälläkin hetkellä saada. Sillä jos aloitteeseen olisi kirjattu pienempi määrä, ei meillä olisi siihen tulevaisuudessa enää mitään sanottavaa, jos määrää sitä kautta täsmennettäisiin - miinusmerkkisesti.

Kaiken kaikkiaan tärkein pointti tällä hetkellä on kuitenkin se, mikä aloitteessakin on, että avustajia EI tule jatkossakaan lukea osaksi oppilas-opettaja suhdetta. Se on se ongelma, mikä aiheuttaa tämän tuen vähenemisen riskin, KAIKILLA tukea tarvitsevilla lapsilla!