Ylläs ilman kaivoksia -Ei Kolarin Hannukaisen kaivoshankkeelle

Vieras

/ #403

12.06.2014 08:25

Viimeisin artikkeli facebookissa on vasemmistoliiton Kolarin kunnallisjärjestön kanta Hannukaisen puolesta. Voi itku ... osoittaa kuinka eivät ole perehtyneet itse asian yksityiskohtiin pätkän vertaa.
Muuten ei olisi mahdollista haaveilla sivukivikasojen käytöstä artikkelin tapaan t. uskoa turismin jatkumiseen.

Ymmärtävätkö, mitä tarkoittaa uraani t. sen tytäraineet?
Ymmärtävätkö, mitä tarkoittavat kaikki muut myrkyt (arseeni, koboltti, kadmiun ...), jotka aikanaan voisivat lillua vesistöissä t. pohjavedessä, levitä pölyn mukana marja- ja sienimaille, porojen laidunalueille?
Ymmärtävätkö, mitä merkitsee turisteille sivukivikasat t. höyryävät piiput maisemassa, jatkuva liikenne, melu, valot, t. pelkkä tieto Euroopan suurimmn avokaivoksen olemassaolosta, vieressä?

Katsoisivat ja lukisivat aloittamalla vaikkapa AL Jazeran videosta ja ELY:n kommenteista YVAsta. Löytyy mm. Ylläs ... fecebookista/- kautta, kunnan sivuilta.

Miten on mahdollista, että tässä yhdessä parhaimmista, koulutuksen ykkös Pisa-maassa, väki tuhoaisi oman elinympäristönsä, monikansallisten yritysten osakkeenomistajien tukemiseksi? Montako kaivoskonkurssia pitää tapahtua ennen kuin näiden silmät aukenevat. Vielä vasemmistolaisia ... ? Tukemassa äärikapitalistisia toimijoita ...?!
Muualla maailmassa kouluttamattomat ihmiset, vastaavissa tilanteissa ovat barrikadeilla, mm. intiaanit Etelä-Amerikassa ja Kanadassa, Australiassa. Miten on käynyt Australiassa? Monin paikoin työn ovat lopulta vieneet aasiasta tulleet, rahat kadonneet maailmalle, mutta myrkyt ja sairaudet jääneet paikallisille!

Eivät ole onnettomat lukeneet ilmeisestikään Kansan Uutisten 6.6. artikkelia, jossa mainitaan kuinka juuri näitä hienoja matkailukohteita lähellä olevilla alueilla on uraania. Kuusamossa on uutisen mukaan suunnitelulla kultakaivosalueella enemmän uraania kuin kultaa. Samassa uutisessa kerrotaan meksikolaisesta Maan Ystävät järjetön edustajasta ja hänen kommenteistaan kaivosteollisuuden suhteen.

Hyvät kolarin vasemmistolaiset, jotka haluatte antaa tukenne Hannukaiselle, oletteko, käsi sydämellä, tutkineet asiaan vaikuttavat seikat? Oletteko perehtyneet monipuolisesti, tunnetteko maisemat ja alueet omakohtaisesti, tunnetteko matkailuyrittämisen alueella? Miten on?