Vastustamme Espoonkartanon louhoshanketta !

Luonnossa ja maalla sielukin lepää

/ #36 Re: Varsinainen NIMBY

23.06.2014 09:30

#4: Höh! - Varsinainen NIMBY

Et varmaankaan ole käynyt tutustumassa alueeseen? Kehoitan käymään. Alue on luonnoltaan ja maastonmuodoiltaan erittäin kaunista ja vaihtelevaa. Ihastelin etenkin hienoja kallioita ja silmiä hiveleviä niittykumpuja, harvinaistuvia maisemia nekin. Alue on todellinen virkistyskeidas sekä maalaisille että kaupunkilaisille.

Jätemaalle löytyy kyllä parempiakin paikkoja jolla ei tuhota väheneviä virkistyspaikkojamme. Alueella voi ihastella myös kauniita hyvinhoidetuja omakotitaloja, paljon uusiakin. Olettaisin että nimenomaan ihmisiä, jotka ovat halunneet luonnonrauhaa. Saa nähdä onko joukossa "isokenkäisiä". Heillähän on usein paremmat vaikutusmahdollisuudet ja painoarvoa kuin tavallisilla ihmisillä.

Arviointiohjelmassa ei löytynyt minkäänlaista kuvausta alueen asutuksesta ja elinkeinotoiminasta? Onneksi arviointi tehtäneen sentään Ely-keskuksen toimesta, eikä jonkun konsultin toimesta.

Toimintoja ei sijoiteta 300 metriä lähemmäs asutusta.

Kukapa haluaisi louhoksen 300 m päähän asumuksistaan. Sellainen kuuluu teollisuusalueelle tai muuten jo turmelulle tai tai raskaasti hoidetulle metsätalousmaalle. Näiltä ei olla turvassa enää niin Espoossa kuin Kainuussakaan. Missä tahansa joku voi tulla tekemään valtauksen takapihallesi. Se ei ole oikein. Oikea kehitys lähtee ihmisten tarpeista, ei yritysten tarpeesta tehdä voittoa muiden kustannuksella.

Meidän tulisi miettiä enemmän millaisen yhteiskunnan haluamme rakentaa lapsillemme, tietysti itsellemme samalla. Tätä mietitään aivan liian vähän. Samalla on luovuttava suurteollisuuspohjaisesta kehittämismallista ja kaiken keskittämisestä. Tarvitsemme hajauttamista jolloin monet ongelmat ratkeavat lähes itsestään. Silti sekin vaatii suunnittelu. Ja tahtoa.