IRTI TURVEVESIPÄÄSTÖISTÄ

Totta vai totena tarjottua, jaa-a

/ #746 Re: Yle Keski-Suomen uutinen

19.08.2011 22:13

#744: vieras - Yle Keski-Suomen uutinen

Strategia

Strategia (kreik. στρατός 'sotaväki' + ἄγω 'johtaa' > στρατηγός 'sotapäällikkö' > στρατηγία 'sodanjohto') tarkoittaa suunnitelmaa, jolla pyritään saavuttamaan tavoiteltu päämäärä. Strategia liittyy erityisesti organisaatioiden johtamiseen: hyvä strategia on tärkeä esimerkiksi sodankäynnissä ja liikkeenjohdossa. Myös šakissa ja muissa strategiapeleissä pelistrategiat ovat keskeisiä.

Strategia tarkoittaa, että osataan jollain tavalla valistuneesti käyttää spontaania järjestystä ja pohtia yksinkertaisia kysymyksiä: toimiiko yrityksemme yhdellä vai usealla toimialalla ja haluammeko toimia vain Suomessa ja myös muualla? Strategia voi sitten ohjeistaa: tuonne päin menette! Suoranainen harhakuva strategiasta on, että siinä olisi kysymys suunnitelmataloudesta.

Siinä sitä on wikipedia selvitystä sanasta, jota Vapo ja sidosryhmänsä niin mielellään käyttävät joka käänteessä. Kohtalaisen selkeästi ilmaistu!