Kehitysvammaisia käytetään hyväksi työelämässä

Että näinkö?

/ #94 Ei ihan niin mustavalkoista...

20.08.2011 23:26

Asia ei ole ihan näin mustavalkoinen kuin aloittaja ja muutamat kommentoijat antavat ymmärtää. Alaa paljon nähneenä ja mielestäni myös tuntevana haluaisin tuoda omat näkökulmani tähän asiaan. Ensinnäkin on totta, että osa kehitysvammaisista pystyisi tekemään jotain työtä. En kuitenkaan olisi valmis maksamaan heille samaa palkkaa kuin muille, koska kehitysvammainen ei loppupeleissä pysty tekemään samanlaista tulosvastuullista työtä paineen alla, kuten muilta työntekijöiltä odotetaan. Lisäksi osa avotöissä olevista kehitysvammaisista tarvitsee työpaikalleen ohjaajan ainakin osaksi aikaa mukaan, kuka hoitaa tämän ohjaajan palkkauksen? Jos se on työpaikan omaa henkilökuntaa, menee tämän työaikaa kehitysvammaisen ohjaamiseen. Edelleen: kuka maksaa kulut siitä, että kehitysvammaista pitää ohjata työssään?

"Työtoimintaakin" nähneenä ja näitä kommentteja lukiessani olen hieman hämmentynyt, sillä esimerkiksi vaikeavammaisten työ- ja päivätoiminta koostuu eräässä toimipisteessä lähinnä vessatuksista, ruokailusta, lepäilystä ja musiikin kuuntelusta. Toki myös kyseisen toimipisteen ohjaajat vetävät vammaisille myös karaokea (lue: ohjaajat laulavat mikkeihin "Aikuista naista" kehitysvammaisten istuessa pyörätuolissa voimatta edes kommunikoida). Joululaulujen soittaminen aloitetaan jo lokakuussa... Mielestäni tällaisesta toiminnasta kehitysvammaiselle ei tarvitse maksaa "palkkaa". Tämähän on selvää viriketoimintaa.

Lisäksi olen monet kerrat todistanut tilannetta, jossa kehitysvammainen TYÖTOIMINNOISSA käyvä ihminen on sanonut, ettei hän halua lähteä töihin. Tässä tilanteessa työ pitää sisällään lähinnä askartelua, toimarissa pöydän kattausta, kerta viikkoon pullotöitä (ohjattuna), ja toki taukoja ja lepohetkiä ja jatkuvaa kahvittelua. Kun kehitysvammainen sanoo, ettei hän halua lähteä töihin, ei tämän ohjaajat voi oikein mitään, kun "kehitysvammaisella on itsemääräämisoikeus, ei häntä voi pakottaa menemään töihin, jos hän ei itse halua". Just, voisinko itse sanoa myös työnantajalleni huoletta, ettei juuri tänään kiinnosta tulla töihin? Voipi olla, että kortistosta löytäisin itseni.

Olen myös kuullut paljon juttuja ja osan myös nähnyt erilaisista ulkotyöryhmistä ja metsätyöryhmistä. Monissa näistä ryhmistä kehitysvammaiset seisovat joko keskellä pihaa tai pöpelikköä kieltäytyen täysin työstä, jolloin heidän ryhmänsä ohjaajat painavat töitä niska limassa, jotta tilatut työt saataisiin tehtyä. Tällaisestako pitäisi kehitysvammaiselle palkka maksaa?

Olen aikoinani ollut kaupassa töissä, johon otettiin kassalle (mikä neronleimaus kaupan johdolta!!) kehitysvammainen tyttö. Idea hänen työllistämisestään oli mielestäni hienoa, sillä hän oli suhteellisen fiksu ja toimiva tyttö, mutta kukaan ei ollut varmistanut sitä, osaako hän laskea - eipä osannut. Ihmeen kauan hän ehti istua kassalla, kunnes kaupasta näytettiin hänelle ovea. Hyllyttäjäksikään hän ei "kelvannut", koska vain toinen käsi ja toinen jalka toimivat kunnolla....

Ihanteellinen tilanne olisi sellainen, jossa pystyttäisiin hyödyntämään kehitysvammaisen omaa henkilökohtaista taitoaluettaan, on se sitten siivoaminen, tiskaaminen, kaupassa käynti tai mikä tahansa muu ja pyrkiä löytämään hänelle omanlaisensa työ. Täyttä palkkaa ei voi maksaa, koska hän ei samaa työtä pysty tekemään kuin muut samalla työpanoksella ja samanlaisella työnjäljellä - jotta saisi tietyn palkan pitää tehdä tietyt työt, eiköhän meillä jokaisella ole oma työnkuva, joka pitää tehdä palkkaa vastaan. Kuten Pirkitta jossain kommentissa mainitsi, kehitysvammaiset voisivat ehkä tehdä jotain avustajan tehtäviä, joista sitten luonnollisesti maksettaisiin avustajan palkka.

Kommentteja lukiessani ja tätä kirjoittaessani aloin kuitenkin pohtimaan, että jos kehitysvammainen pystyy tekemään samaa työtä kuin muutkin ja saisi siitä vielä saman palkan kuin muutkin, onko hän silti oikeutettu saamaan eläkettä? Mielestäni erilaiset kulut (sähkö, vuokra, LÄÄKKEET, ym.) eivät kelpaa enää siinä tapauksessa selitykseksi eläkkeen saamiseen, sillä myös muutkin kuin kehitysvammaiset joutuvat näitä kuluja makselemaan omasta palkkapussistaan eivätkä silti saa eläkettä.