Nuuskan myynti lailliseksi Suomessa!

Mika Korhonen
Kuopio

/ #146

18.11.2008 00:09

Allekirjoitin. Nuuska on mielestäni aika hämmästyttävin perustein kielletty suomessa. Lopetin tupakan polttamisen nuuskan avulla ja olen terveempi kuin koskaan. Tupakka vaikutti laulamiseen ja urheiluun paljon eikä varmasti auta pohjoismaiden pitkiin perinteisiin sydän- ja verisuonisairauksissa. Nikotiini sen sijaan on rauhoittavaa ja rentouttavaa ja en haluaisi tapattaa itseäni tupakalla tai matkustaa joka kerta naapurimaahan saadakseni sitä.

Listaanpa vähän muuta hankittua tietoa nuuskasta:
-1/10 ruotsalaisesta käyttää nuuskaa, ehkä osittain sen takia ruotsissa on vähemmän tupakoitsijoita kuin muualla euroopassa.
-Ruotsissa ilmenee vähiten myös ns. tupakkasairauksia. (siis suu- ,keuhkosyöpää, ym.)
-Ei sisällä lasin siruja, kuten ei myöskään 2500 kemikaalia kuten väitetään. Yli 50% nuuskasta on vettä, loput on nikotiinia, suolaa sekä limakalvon "rikkovaa" ainetta joka on yleensä mietoa sitruunahappoa.
-Tämä limakalvoja "rikkova" ainesosa ei syövytä otsaan asti ulottuvaa reikää suuhun. Käyttäjänä voin sanoa tämän täysin varmana faktana ja voin vielä lisätä, että tupakka sekä minun, että tutkimusten mukaan aiheuttaa suulle ja hampaille enemmän haittaa kuin nuuska.
-Ei aiheuta haittoja ulkopuolisille, kuten tupakka tekee.

Listaa voisi jatkaa loputtomiin.
Hampaani, ikeneni, keuhkoni ja kuntoni on parempi kuin koskaan tupakoidessani.
Sen lisäksi voin sisätiloissakin ym paikoissa saada nikotiinia kun muut lähtevät ulos kylmään vesi/räntä sateeseen savuamaan. On myös paikkoja missä ei tahdo päästä tupakalle ollenkaan (mm. lentokone) ja näin jää rentouttava nikotiiniannos saamatta. Niin vakuuttunut olen savuttomasta nikotiinin saamisesta, että jos lapseni joskus polttaa tupakka, katkeaa marlborot sillä hetkellä ja lähdemme ruotsin risteilylle. Edellyttäen että herra on jo täysi-ikäinen. Helpoin tietysti olisi kun nuuskaa saisi suomesta ja ei tarvitsisi lähteä koko tupakka hommaan. Siitä, kuten tietysti nuuskastakin tulee tapa, mutta ensimmäisenä mainittu johtaa tutkimusten mukaan joka toisen käyttäjänsä ennen aikaiseen hautaan.

Kiitos!