IRTI TURVEVESIPÄÄSTÖISTÄ

/ #749 Re: Hyviä uutisia Pohjanmaalta

23.08.2011 09:51

#748: Martti Peltola - Hyviä uutisia Pohjanmaalta

Täsä näkyy selkeästi se, että turvetuotannossa on liian vähän pinta-alaa. Tuotannosta on poistunut alueita, mutta uusia ei ole saatu tarpeeksi nopeasti käyttöön koska lupakäsittelyt ovat viivästyneet. Jos pinta-alaa tänä kesänä olisi ollut enemmän käytössä, niin suuremmalta alalta tuottajat olisivat saaneet kerättyä tarpeellisen määrän turvetta riippumatta huonommista tuotantosäistä.

Lupakäsittely on viivästynyt viime vuosina merkittävästi. Suo- ja turvemaiden strategiassa onneksi saatiin yhteisymmärrys siitä, millä tavoilla saadaan nopeutettua lupakäsittelyjä etteivät ne "junnaa" eri instansseissa vuositolkulla. Lupaa käsitteleville eri tahoille luotiin paremmat puitteet joihin he tulevaisuudessa pystyvät nojaamaan päätöksissään. Ohjauskeinot ovat tulevaisuudessa paljon yksiselitteisemmät kuin ennen. Tämä on hyvä asia kaikkien kannalta, niin turvetuottajien, eri ympäristöjärjestöjen kuin myös ympäristökeskusten ja -ministeriön kannalta.