Sähköautot vapautettava dieselverosta

Sähkömopoilija

/ #19 Puhtaasti eteenpäin

24.08.2011 09:34

Vantaan Energia ilmoittaa fossiilisilla polttoaineilla tuotetun sähkönsä päästöiksi noin 260g/kWh:

Tyypillinen sähköauto kuluttaa noin 15kWh verran per 100km tehoja. Tuosta laskemalla saadaan sähköauton hiilidioksidipäästöiksi noin 39g/km. Tuo on noin kolmasosa mitä piheimmillä bensa-autoilla, mikä on merkittävä parannus jo ilman uusiutuvia voimanlähteitä ja paljon EU:n ja Suomen vuoden 2020 autojen päästötavoitteiden alapuolella. Ladattaessa yösähköllä seuraavan päivän ajoja varten tämä suhde on vielä parempi, eikä yhtään lisävoimalaa sen vuoksi tarvitse rakentaa. Oma sähköskootterini puolestaan (jolla tänäänkin tulin töihin) tuottaa fossiilisähköllä noin 10 gramman hiilidioksidipäästön per kilometri (kun vanha fossiiliautoni tuottaa noin 159g/km). Kaikki vähäiset hiukkaspäästöt ovat tällöinkin paikallisia, enimmäkseen poissa sieltä missä asutaan ja liikutaan. Voimaloiden hyötysuhde on myös merkittävästi parempi kuin polttomoottoriautolla ja hukkalämpökin saadaan käytettyä kaukolämpöverkkojen hyödyksi.

Itseäni viehättää sähköautoissa (ja muissa sähköajoneuvoissa) erityisesti niiden vähäinen huollon tarve ja erittäin pienet käyttökustannukset. Toki akkujen hinta on otettava huomioon laskettaessa kilometrikustannuksia, mutta mielestäni ne on järkevä rinnastaa polttoainekustannuksiin. Erona vain on, että suurin osa "polttoaineesta" hankitaan ikäänkuin kerralla alussa (ja sitten ladatessa aina vähän täydennetään). Jotkin sähköautoyritykset aikovat ratkaista tämän hintaeron akkujen leasing-sopimuksilla. Mutta esimerkkinä nykyään sähköautoon riittävän kokoisen 25kWh litium-akuston saa suunnilleen hintaan 7000 euroa (Lähde: http://www.ev-power.eu/index.php?p=p_46&sName=lifeypo4-cells-%283.2v%29), jopa viiden vuoden takuulla. Kyseisten LiFeYPo4-akkujen latauskerrat ovat parin tuhannen korvilla ja kunnollisella akkujenhallintajärjestelmällä noista saadaan arviolta parhaimmillaan noin 300 000 kilometriä (160km x 2000) ajoa jopa 10 vuoden aikana, mihin samalla matkalla palaisi normaalilla bensa-autolla noin 30 000 euroa pelkästään polttoaineeseen, aiheuttaen samalla hiilidioksidipäästöjä suunnilleen 30 tonnin verran. Tuon jälkeen akut joko kierrätetään lähes täydellisesti tai otetaan laskeneen kapasiteettinsa vuoksi muuhun käyttöön (esim. kesämökille). Pelkät sähkökustannukset tuolta ajomatkalta noin 6000 euroa. Samalla ajomäärällä myös huoltokustannukset sähköautolla ovat ihan eri luokkaa bensa-autoissa, joissa mm. jakohihnoja vaihdellaan ainakin kolme kertaa tuona aikana.

Öljy- ja autoyhtiöt tietävät varmasti tämän. He kokevat varmasti sähköautot koko bisneksen mullistavana muutoksena ja jarruttelevat viimeiseen asti. Autoteollisuuden ja heihin kytköksissä olevien edustajien puheita kuunnellessa tämän voi lukea suoraan rivien välistä. Niin kauan kuin sähköautomallit mitä tuodaan markkinoille ovat tarpeeksi kalliita, kansa pysyy hiljaa ja ajelee tyytyväisenä vanhalla tekniilla ja lypsävä lehmä vain jatkaa tuottamistaan. Jos voisit saada auton jolla ajat 5-10 vuotta (tai pidempään) ennen vaihtamista, sen sijaan että hankit 2 vuoden välein uuden bensa-auton (kun lisääntyvä huollon tarve pelottaa), niin onko tuo ihme? Autojen valmistusmäärät tulevat sähköistymisen myötä varmasti laskemaan ja koko varaosa- ja huoltobisnes kutistuu murto-osaan aiemmasta. Todennäköisesti tämä tulee tapahtumaan viimeistään sitten kun öljykentät alkavat tyrehtyä (ellei siinä vaiheessa ole jo liian myöhäistä).

Sopii myös kysyä, miksi sähköautot ovat niin kalliita. Tekniikka on kuitenkin jo vanhaa, luotettavaa ja edullista valmistaa. Kun pelkkiä akkuja ei lasketa, muodostuu auton tekniikka lähinnä harjattomasta sähkömoottorista, sitä ohjaavasta elektroniikasta ja akkujenhallintajärjestelmästä (BMS). Paljon yksinkertaisempaa tekniikkaa kuin polttomoottoriautoissa. Jos tuotantomäärät olisivat vähänkään suuremmat niin ei olisi mikään kikka tuottaa oikeasti edullista sähköautoa.

Oma ratkaisuni näyttäisi nyt muodostuvan vanhan käytetyn mutta kohtuullisesti ajetun Priuksen hankintaan, mihin asennutan amerikkalaisen Plug-In Supply yrityksen konversio-kitin (http://www.pluginsupply.com/) ja 10kWh litium-akuston takakontin vararengastilaan (juuri noita samoja akkuja mitä käytin esimerkkinä), millä ajelee Priuksella noin 60-70km pelkällä sähköllä. Akut koteloidaan suomen talvea varten paremmin ja lisätään sähkölämmitin. Konversion elektroniikka myös huijaa autoa niin, että sähkömoottorilla voi ajaa jopa 115km/h nopeuksilla. Konversio maksaa kyllä karkeasti arvioiden 7000-10000 euroa, mutta käytetyn Priuksen kanssa (esim. Saksasta hankittuna) yhteishinnan tuon kanssa pitäisi jäädä alle 20 tonnin. Siis alle puolet mitä Opel Ampera tulee maksamaan. (Opel pitäköön tunkkinsa.)

Ja sillä meinaan ajella sitten ainakin sen 10 vuotta. Ehkä sitten on jo tarjolla jotain teollisestikin tuotettua sähköautoa järki-hinnoilla.