Perussuomalaiset ei ole "The Finns"

Jarmusch

/ #350 Re: Re: Re:

24.08.2011 18:00

#273: Englantia taitava - Re: Re:

Koomisuus taitaa olla itsensä englantia taitavaksi hahmottavan keskustelijan silmässä, mutta mukavaahan se on, jos joku repii huumoria määräisen artikkelin isosta alkukirjaimesta. Englannin kieltä tunteva tietää, että lehdissä määräinen artikkeli usein on osa nimeä, ja siksi kirjoitetaan isolla, kuten The Times, mutta että puolueiden nimiin määräinen artikkeli taas liittyy, jos liittyy, normaalien kielioppisääntöjen mukaan, ja siksi kirjoitetaan pienellä tai isolla asemansa mukaan. Perussuomalaiset voivat yrittää sätkytellä tätä englannin kielen käytäntöä vastaan niin paljon kuin sielu sietää, mutta tuskinpa tulee kauppoja.

Englanninkielisessä lehdistössä en ole nähnyt perussuomalaisista juuri muuta nimitystä kuin True Finns, usein selittävän adjektiivin "nationalistic" kera, enkä usko, että käytäntö muuttuu, siinä määrin kuin soinilaisista ylipäätään katsotaan tarpeen raportoida.

Itsensä englantia taitavaksi hahmottava kirjoittaja ei näköjään ole huomannut, että suomessa erisnimestä johdetun aatteen kannattajia tarkoittavat sanat kirjoitetaan pienellä alkukirjaimella aivan saman yleissäännön mukaan kuin kansallisuudetkin. Niinpä suomeksi persut, demarit ja kokoomuslaiset ovat yleisnimiä, eikä taitavan nimimerkin toisto "The Finns = Perussuomalaiset tai Suomalaiset (suora käännös)" mene kielenhuoltajalta ihan läpi.