IRTI TURVEVESIPÄÄSTÖISTÄ

/ #766 Re: Re: Erittäin hyviä uutisia Kaakkois-Suomesta

27.08.2011 20:08

#765: Martti Peltola - Re: Erittäin hyviä uutisia Kaakkois-Suomesta

Osuit naulan kantaan hyvä Peltola. Luodaan kuvitelma että turve loppuu talvella Suomesta (tätähän sinä suorastaan toivot että voit mollata turve-energian käytön). Lähes kaikki isommat kaupungit sisämaassa käyttävät nykyisin turvetta lämpövoimaloissaan. Turve on korvattava tässä tapauksessa lähinnä kivihiilellä joka tuodaan pahimmillaan toiselta puolen maapalloa. Ajattele mitä tuon kivihiilen louhinta, kuljetus kyseisen valtion sisämaasta satamaan ja lastaus laivaan, laivamatka jopa maapallon toiselta puolelta Suomen satamaan, lastin purkaminen ja siirto välivarastoon satamassa, kuormaus uudelleen kuorma-autoihin, kuljetus rannikolta Suomen sisämaan kaupunkeihin, kuluttaa fossiilista energiaa. Tämä "roudaus" (jota sanaa hienosti käytit) ei kai sitten mielestäsi kuluta lainkaan mainitsemaasi öljyenergiaa?? Ja samoja murenevia teitä pitkin, joiden ylläpitoon kuluu verorahoja, (jonka upeasti myös oivalsit, siitä papukaijamerkki sinulle) kivihiili kuljetetaan samaan voimalaan minne turve olisi tullut siitä lähiseutujen soilta vain pienen matkan päästä. Pienen siksi, koska matka sieltä kaukomailta on mielestäni kaikkea muuta kuin pieni matka. Pieni se on edelleen vaikka verrataan siihen että turve tuodaan vaikkapa viereisestä maakunnasta.  Tuon valtavan saastuttamisen lisäksi, mitä kivihiilen tuonnista aiheutuu, kaikki raha valuu ulkomaille eikä hyödytä maamme taloutta pennin....no nykyisin sentin vertaa. Vaikka kivihiilen tilalla olisi esim jotain puuhaketta jota tuodaan ulkomailta on asia aivan samankaltainen.

Toivottavasti et ehdota että turve korvataan kotimaisella puulla. Sitä moni on ehdottanut kun lukee kommentteja. Kai kaikki ymmärtävät että puuta ei todellakaan ole tarpeeksi korvaamaan turvetta. Haketettavaa puumateriaalia vaan ei yksinkertaisesti Suomessa riitä lähellekkään korvaamaan turvetta. Turpeen ohessa sitä tietysti kannattaa käyttää ja niinhän nykyisin jo tehdäänkin.

Turpeella saadaan korvattua ulkomailta rahdattavaa kivihiiltä aivan kuten täällä nimim. "globaalisti ajatteleva" ansiokkaasti kommentoi. Ja raha jää pyörittämään osaltaan taloutta meillä kotimaassa. Ja sitten niillä verorahoilla voidaan ylläpitää Suomen tiestöä. Olen muuten nähnyt muutakin liikennettä noilla verorahoin tehdyillä teillä kuin vain turvekuljetuksia. Oletko itse koskaan bongannut vaikkapa yksityisautoilijoita Suomen tiestöä kuluttamassa?? :D