IRTI TURVEVESIPÄÄSTÖISTÄ

/ #768 Re: Re: Re: Erittäin hyviä uutisia Kaakkois-Suomesta

27.08.2011 21:06

#766: J. Mähönen - Re: Re: Erittäin hyviä uutisia Kaakkois-Suomesta

Aivan oikein J. Mähönen. Noin puolet Suomeen rahdattavasta hiilestä tulee Venäjältä. Muita tärkeitä tuojia ovat Australia, Etelä-Afrikka, Indonesia, Kiina, Kolumbia, Puola ja Yhdysvallat. Erikoislaatuiset hiililajit joita tarvitaan terästuotannossa tuodaan pääosin Australiasta ja Yhdysvalloista.

Niinkuin kirjoitit, niin onhan tuo hölmöläisten hommaa tuoda kivihiiltä Suomeen ja vielä kaiken kukkuraksi noinkin kaukaa. Omasta maastamme on saatavissa turvetta ja puuta lisäksi. Onneksi kotimaisilla, turpeella ja puulla,  pikku hiljaa yhä enenevässä määrin korvataan tuontihiiltä. 2000-luvulla kivihiilen ostosumma on vaihdellut vuositasolla jonkin verran, mutta useana vuonna ollaan ostettu kivihiiltä yli 300 miljoonalla eurolla. Nämä sadat miljoonat ovat valuneet ja edelleen valuvat vuosittain ulkomaisiin käsiin.

Suurimmat kivihiilen käyttäjät Suomen energiantuotannossa ovat Pohjolan Voima, Fortum ja Helsingin Energia sekä teollisuudessa Rautaruukki. Rautaruukin kivihiilen tuonnin Australiasta ja Jenkeistä saakka ymmärrän, koska todellakin terästuotannossa vaaditaan hyvin korkeatasoista laatua jota ei ole tarjolla muualla maailmassa.

Helsingin Energialla on parhaillaan  meneillään selvitystyö, jonka tavoitteena on tutkia kuinka yhtiö pystyisi merkittävästi vähentämään kivihiilen käyttöä.