Median lopetettava vääristelty Israelin vastainen uutisointi

20/08/2014

/ #177 Silmät kiinni ja molemmat kädet korvilla

23.08.2014 13:46

Linkistä http://terokaski.wordpress.com/2014/08/20/silmat-kiinni-ja-molemmat-kadet-korvilla/
Silmät kiinni ja molemmat kädet korvilla
20/08/2014

Näyttää siltä, että maailman tapahtumia iso osa mediaa ja poliitikkoja sekä myös tavallinen kansa seuraa molemmat silmät kiinni ja kädet korvilla. Omaksuttua totuutta horjuttavaa tietoa ei haluta,

Gazan sodan uhriluku on päivittäin uutisissa. Ihmisillä on tietty mielikuva sen perusteella. Ukrainassa on uhritahti kovempi, samoin Irakissa. Syyriassa luku sisällissodassa on satakertainen ja näissä kaikissa on pahuus järkyttävissä mittasuhteissa.

Oletko pohtinut miksi vain Gazan tapahtumat kiinnostaa mediaa? Kuinka monta mielenosoitusta olet nähnyt Irakin kristittyjen kohtalosta? Kuinka monta mielenosoitusta olet nähnyt kaikkea sitä pahuutta vastaan, joka kohtaa Syyrian lapsia?

Tietenkään ei kaikki Gazassakaan kiinnosta. Montako ohjelmaa olet nähnyt Gazan kaistan alle ja sieltä salakuljetusta ja hyökkäyksiä varten rakennetusta tunneliverkosta? Oletko nähnyt yhtäkään uutista niistä yli tuhannesta jotka ovat eri vaiheissa kuolleet tunneliverkon rakennustyömailla pehmeän hiekkakiven sortuessa heidän päälle? Pääosa kuolleista on lapsia.

Oletko nähnyt kenenkään EU:n johdossa nousevan suuttuneena, kun humanitäärinen sementtiapu asukkaiden talojen korjauksiin onkin käytetty tunneliverkoston rakentamiseen. Entä lannoiteapu maanviljelyyn, josta tehtiinkin rakettipolttoainetta? Kiinnostiko nämä ketään?

Media on kuullut yhtä ja toista Hamasin toimista siviiliuhrien hankkimiseksi, erittäinkin lapsiuhrien osalta. Tietoakin löytyy. Taistelijoista tuppaa tulemaan siviilejä. Uhreista n. puolet on taistelijaikäisiä miehiä. Tämän havainnon teki mm. BBC. Uhrilistoja tarkistavat löysivät juuri kuinka listoihin iästä tipahtaa osa pois, että saadaan enemmän lapsia. Siellä on paljon sellaisia, jotka tulisi median erikseen huomioida ja uutisoida.

Hamasin teot Gazalaisia kohtaan ovat pääosin uutiskynnystä ylittämättömiä. Jonkin verran on uutisoitu Israelin väitettä, että Hamas on syyllistynyt sotarikoksiin sijoittaessaan aseensa ja asepajansa sekä raketinampumislaitteensa siviilikohteisiin ja että Hamas aseineen suojautuu ihmiskilpien taakse.

Tämän lisäksi gazalaisia Hamasin uhreja ovat median julkistamissa sodan uhrien listoissa:
* Tunnelinkaivajat, jotka teloitettiin, etteivät hyökkäystunnelit paljastuisi.
* Mielenosoittajat jotka teloitettiin mielenosoituksen takia
* Muuten vain epäillyt jotka teloitettiin
* Fatahlaiset joita on teloitettu eri selityksin
* Ihmiskilviksi vaaditut, jotka teloitettiin kun lähtivät suojaan.
* Pommivöihin puetut, etupäässä lapsia, joiden avulla räjäytettiin, tai oli tarkoitus räjäyttää IDF:n sotilaita.
* Tunnelisortumissa kuolleet sodan uhreiksi kirjatut lapset.
* Gazaan ammuttujen n. viidensadan raketin surmaamat gazalaiset. Osa raketeista oli osoitettu sairaalaan ja kouluihin Israelin syyttämiseksi, joten kaikki ei suinkaan ole vahinkoja ja harhautuneita raketteja.

Näistä ei ole tarkkaa yhteismäärää mutta olen kustakin osaryhmästä lukenut arvioita. Tarkistamattoman arvion haarukka on 500-700. Oletko nähnyt minkäänlaista kiinnostusta sitä kohtaan mediassa, miten nämä ihmiset saivat surmansa ja mihin heidän nimeään on kuoleman jälkeen käytetty? Oletko nähnyt ohjelmaa tai artikkelia, jossa olisi yhteenveto Hamasin gazalaisille tuottamasta kärsimyksestä?

Varmaan teet saman huomion kuin minäkin. Ketään ei kiinnosta gazalaisten tavallisten ihmisten kohtalo. Se muuttuu vasta sitten mielenkiintoiseksi ja uutisarvoiseksi, jos sillä voidaan mustamaalata Israelia ja kasvattaa sen epäsuosiota.