Median lopetettava vääristelty Israelin vastainen uutisointi

Vieras

/ #199 Median vaikutus konfliktissa

25.08.2014 10:12

Gazan konflikti lietsonut antisemitismiä Suomessa

25.08.2014 09:54 Päivitetty 10:18 | Ristin Voitto | RV toimitus

Juutalaisvihan ilmaisut ovat maailmalla usein yhdistyneet Israelin vastaisiin mielenosoituksiin. Kuva Mulhousesta Ranskasta. Kuva: Shutterstock

Helsingin juutalaisen seurakunnan edustajaa huolestuttaa kaikkien juutalaisten syyllistäminen Israelin tekemisistä. Maailmalla antisemitistisiä tekoja on uusimman konfliktin aikana ollut enemmän kuin aiempien Gazan taisteluiden yhteydessä.

Israelin hyökkäys Gazasta ammutun rakettitulen lopettamiseksi ja rajan ali ulottuvien hyökkäystunneleiden tuhoamiseksi on nostattanut antisemitistisiä asenteita myös Suomessa. Juutalaisyhteisö on maassamme kuitenkin selvinnyt vähällä moneen muuhun maahan verrattuna, toteaa Helsingin juutalaisen seurakunnan ja Suomen Juutalaisten Seurakuntien Keskusneuvoston hallintojohtaja Dan Kantor.

– Fyysistä väkivaltaa tai vastaavaa ei täällä ole ilmennyt, mutta tiedän, että jotkut seurakuntalaiset ovat kokeneet aggressioita, kuten että heidän päälleen on syljetty. Tapaukset ovat liittyneet nimenomaan Gazan tapahtumiin.

– Muuten seurakuntamme on jäänyt aika hyvin rauhaan. On tullut joitakin sähköpostiviestejä, joissa meitä ei ole uhattu mutta on kovasti syytetty siitä, mitä kirjoittajan mielestä tapahtuu Gazassa. Tyypillinen sanonta viesteissä on: "mitä te siellä oikein teette, hävetkää!". Syytös siis yleistetään koskemaan kaikkia maailman juutalaisia, mikä on tyypillinen antisemitistinen ajatus.

Medialla suuri vaikutus

Merkittävänä suomalaisen antisemitismin pesäkkeenä Kantor pitää Magneettimedia-verkkojulkaisua. Tavarataloyhtiö Kärkkäisen ilmaisjakelulehtenä aiemmin ilmestynyt julkaisu sai viime syksynä käräjäoikeuden tuomion kansanryhmää vastaan kiihottamisesta. Tuomion jälkeen julkaisu on toiminut pelkästään verkossa, mutta kirjoittelu on jatkunut.

– Magneettimedia on vakava ongelma. Se kertoo monesta asiasta: siitä, että antisemitismiä on Suomessa, ja siitä, kuinka voimattomia sen edessä ollaan. Vaikka tehdään uusia tutkintapyyntöjä, koneisto on valtavan hidas ja kankea.

Myös valtavirtamedialla on oma vastuunsa. Kantor kaipaisi toimittajilta enemmän journalistista kunnianhimoa ja vastuuntuntoa siinä, että he pyrkisivät valaisemaan molemmin puolin Lähi-idän konfliktin taustoja ja seurauksia.

– Välillä uutisointi on aika yksipuolista. Vaikka se ei itsessään pohjautuisi antisemitismiin, se voi luoda sitä.

Globaali ilmiö

Maailmalla Israelin Gaza-operaatioon liittynyt juutalaisvastaisuus on ilmennyt väkivaltaisina hyökkäyksinä juutalaisia henkilöitä kohtaan, polttopulloiskuina synagogiin, juutalaisyhteisöjen rakennuksiin ja juutalaisten omistamiin kauppoihin kohdistuvana vandalismina, kauppojen boikottivaatimuksina ja uhkausviesteinä. Myös lehdissä on julkaistu juutalaisia demonisoivia pilapiirroksia arabimaiden lisäksi ainakin Espanjassa.

Globaalia antisemitismiä seuraavan Anti-Defamation League -järjestön mukaan tapauksia on ollut enemmän kuin aiempien Gazan taisteluiden yhteydessä. Leimallista erityisesti synagogiin kohdistuneille iskuille on ollut niiden tapahtuminen palestiinalaisia tukevien mielenosoitusten yhteydessä.

Suomen naapurimaista eniten juutalaisvastaisia viharikoksia on viime viikkoina tehty Ruotsissa. Rakennuksiin kohdistuneen vandalismin lisäksi maan juutalaisvähemmistön edustajia on joutunut fyysisen väkivallan kohteiksi. Maan hallitus vastasi iskuihin ohjaamalla varoja synagogien ja juutalaisyhteisön muiden tilojen turvallisuuden parantamiseksi.

Lue koko uutinen Ristin Voiton numerosta 35/2014.