IRTI TURVEVESIPÄÄSTÖISTÄ

Kokoomuslainen

/ #2591 IEA patistaa vähentämään energian Venäjä-riippuvuutta

27.08.2014 11:24

Myös Kansainvälinen Energiajärjestö IEA ( englanniksi International Energy Agency) kehottaa Eurooppaa vähentämään riippuvuutta Venäjän energiasta. IEA on on OECD-maiden vuonna 1974 perustama kansainvälistä energia-alan yhteistyötä edistävä järjestö. Järjestö palvelee OECD:n jäsenmaita sekä tieteellisenä että alan kehitystä tukevana asiantuntijajärjestönä.

Suomi on aivan liian riippuvainen Venäjän energiasta. Yli 70 prosenttia Suomeen tuotavasta energiasta on peräisin tuolta arvaamattomasti käyttäytyvältä Venäjältä. Venäjä tuottaa suunnilleen  kolmanneksen kaikesta EU-maiden käyttämästä maakaasusta. Muutamat Keski-Euroopan maista ovat oikeastaan täydellisesti riippuvaisia Venäjän kaasusta.

Tässä tilanteessa Suomessa kotimaisen energian käyttöä pitää lisätä nopeasti. Tästä alkavat olla kaikki päättäjät jo samaa mieltä, jopa ne viimeisetkin vihertävät ym. jotka aiemmin eivät halunneet kotimaista energiantuotantoa lisätä.

Kotimaista turvetuotantoa on lisättävä mahdollisimman nopealla aikajanalla, ja lopetettava kivihiilen ja maakaasun tuonti kokonaan Venäjältä. Hiljattain Nesteen pääjohtaja sanoi katsauksessaan, että heillä pystytään melko nopeasti ja pienillä investoinneilla luopumaan Venäjältä tuotavasta raakaöljystä. Tuossa yhtiössä onneksi on suunnitelmat jo valmiina alkaa ostamaan raakaöljy muista maista. Turvetuotannolle pitää saada myös nopeasti pitkän aikavälin suunnitelma tuotannon nopeaksi laajentamiseksi. Myös ohessa puun energiankäytön laajentamisen lisäsuunnitelmat pitää laittaa alulle.