ASTRID THORSIN IDEOIMA UUSI ULKOMAALAISLAKI HYLÄTTÄVÄ!

Jarkko Pesonen
Joensuu

/ #112

11.12.2008 23:32

Sinisalo, ehkä nykyisen Yhdysvaltain itärannikolla käytiin noin 500 vuotta sitten samanlaista keskustelua? "Kyllähän me voimme nämä mereltä tulevat ottaa vastaan, mikä voisi olla pahinta mitä meille voi tapahtua?"

Joka tapauksessa kyse on siitä, että kansa huomaa, mitä on tapahtumassa, eikä tämä kansa ei halua, että heidän lapsensa joutuvat elämään maailmassa, joka muistuttaa kulttuuriltaan, väestöltään ja yhteiskunnaltaan Teherania. Jos avaamme ovet kansainvellukselle Arabiasta ja Afrikasta, muuttuu myös yhteiskuntamme lopulta sellaiseksi, sillä yhteiskunta koostuu ihmisistä ja kukin yhteiskunta on sen näköinen, kuin millainen väestö siinä pitää hegemoniaa. Arabialaiset ja afrikkalaiset yhteiskunnat ovat sen näköisiä, kuin millaiseksi arabit ja afrikkalaiset ne muovaavat - kolonialismin aika loppui jo puolen sataa vuotta sitten. Suomalainen yhteiskunta puolestaan on sellainen, millaisen suomalaiset ovat siitä tehneet - niin hyvässä kuin pahassa.

Jos tämän humanitaarisen maahanmuuton hinta on gettoutuminen ja yhteiskunnan vapauteen, demokratiaan ja tasa-arvoon pohjaavien perusarvojen pirstoutuminen, niin kykenen elämään myös vähemmän "rikastuneessa" yhteiskunnassa. Iso osa tupamme ovella odottavista vieraista ei nimittäin näitä arvoja allekirjoita. Tietysti myös omassa joukossamme on monenlaista räyhääjää, mutta se ei ole mikään syy ehdoin tahdoin ottaa sellaisia lisää myös naapurista.

Suomessa asuu ihmisiä suunnilleen saman verran kuin mitä monessa tavallisessa eurooppalaisessa kaupungissa. Suomi on maailman ainoa valtio, jossa suomalaiset voivat elää arkeaan omassa kulttuuripiirissään ja asioida omalla kielellään arkisessa toiminnassa. Missään muualla maailmassa tämä ei ole mahdollista ja siksi Suomalainen, yhteinäiseen perusarvopohjaan ja kulttuuritaustaan perustuva yhteiskunta on arvokas.

Maamme ei kestä taloudellisesti eikä kulttuurisesti laajamittaista kansainvaellusta kolmannesta maailmasta ja näin pienenä kansana meidän tulisi hoitaa ensin omat, olemassa olevat hankalat ongelmamme, sillä kukaan muu maailmassa ei tule niitä hoitamaan puolestamme - eikä pidäkään, sillä vain kykenemällä itse hoitamaan omat sisäiset asiansa, on Suomen kansa ansainnut paikkansa itsenäisten kansallisvaltioiden rikkaassa kirjossa. Nyt me olemme vain siirtämässä olemassa olevaa, ja meistä johtumatonta ongelmaa omalle maaperällemme väestönsiirron muodossa.

Kansainvaellus on joka kerta historian aikana ollut tuhoisaa vähäväkisille kansoille - eikä ole mitään syytä olettaa, miksi näin ei olisi myös vuonna 2008.