Perussuomalaiset ei ole "The Finns"

Tässä minun mielipide

/ #431 Re: Re: Adressi on hyvä ja perustelut kivikovat

30.08.2011 22:41

#430: Olis kiva tietää - Re: Adressi on hyvä ja perustelut kivikovat

"Mikä mielestäsi on ratkaisu, jolla tämä ongelma ratkaistaan? Turha ryhtyä moiseen populismiin, jos ei ole esittää minkäänlaisia vaihtoehtoja toimia!"

Ei ole olemassa yksinkertainen ratkaisu, mutta eroaminen EU:sta ja rahaliitosta tässä tilanteessa tekisi Suomen tilanne vielä vaikeimmaksi. Ainoastaan hyvällä työllistämistilanteella voidaan ylläpitä hyvinvointiyhteiskunta ja myös parantaa heikkompiosasten elämä.

EU on myös vapaakauppa-alue ja myös Suomen päämarkkina-alue. Jos me erotaan EU:sta niin silloin me ollaan tämän vapaakauppa-alueen ulkopuolella ja silloin on hyvin mahdollista että Suomalaisille tuoteille määrätään eritasoisia tullimaksuja joka heikentää näiden tuoteiden kilpailukyky ennestään.

Ja miksi näin ei voisi tapahtua? Jos nyt muistetaan viimepäivien ja -viikkojen realivakuus keskustelut missä useat EU-jäsenmaat alkoi syytämään Suomea vapaamatkustajaksi. Mikä olisi sitten sellainen tilanne jossa Suomi eroaisi EU:sta ja lopettaisi jäsenmaksun maksaminen mutta haluaisi edelleen säilyttä vapaakauppa-aluen jäsenyys. En todella usko että sellainen tilanne olisi mahdollinen.

Korvataan EU-vienti lisämällä myynti Venäjälle, Kiinan ja Aasiaan. Työskentelen itse vientiyrityksessä joka harrastaa vientiä sekä Venäjälle, Kiinan ja Aasian ja voin kertoa että kyllä sitä vientiä yritetään kokoajan lisätä, ei ne kyseissä olevat maat ole mitkään uusia vientimaita. Ja ei ole olemassa mitään taikatemppua millä vientiä voisi noin vaan lisätä.

Jos taas vedotaan Neuvostoliitto kauppaan ennen EU:ta niin silloin oli kyse ns. bilateraalikaupasta (vaihtokaupasta). Nykyisin myös Venäjä on siirtynyt markkinatalouuten enkä usko että nekään enää halua harrasta mitän bilateraalikauppa. Kyllä nekin halua vientitulot puhtana rahana. Ja siksi se on minusta väärin verrata siihen aikaan.