ASTRID THORSIN IDEOIMA UUSI ULKOMAALAISLAKI HYLÄTTÄVÄ!

Pasi Louhivuori

/ #192 Liikaa vastattavaa

14.12.2008 12:32

Tunti on paljon aikaa kansanedustajan työpäivässä. Edustajat tuskin ilahtuvat siitä, että eräs kansalainen toimittaa heidän eteensä kysymyslistan, johon pitää vastata suhteellisen lyhyessä ajassa. Vaikka halua vastata olisikin, se jätetään todennäköisesti tekemättä, koska pelätään sitä, mitä edustajakollegat ajattelevat edustajasta, joka "nöyrtyi" kansan (vaatimusten) edessä.

Kansanedustajat kokevat olevansa muun kansan yläpuolella, ja suostuminen (tai alistuminen) vastaamaan epämiellyttäviksi koettuihin kysymyksiin tarkoittaisi tuon aseman menettämistä. Media on toisiaan lähettänyt kysymyslistoja edustajille, mutta en muista, olisiko kukaan yksittäinen kansalainen tehnyt koskaan vastaavaa. Pitkät kirjalliset vastaukset paljastaisivat myöskin monen edustajan huonon kirjoitustaidon, minkä pelko tuskin ainakaan lisää vastaushalukkuutta.

Parempi vastaustapa olisi ehkä ollut rasti ruutuun -menetelmä, joko yksiselitteinen "kyllä" tai "ei" tai gallupeissa käytetty useampi vastausvalinta: täysin eri mieltä...hieman...en osaa sanoa...hieman...täysin samaa mieltä.