Sähköautot vapautettava dieselverosta

Etelä-Suomi

/ #15 Ongelma, reaktio & ratkaisu

15.12.2008 15:51

Vihreiden eessuntaas -veivaamisesta viis, mutta puutun tässä Aki sun kommenttiin.

"..niin ympäristöystävällistä kuin kuvitellaan.."

Kuinka ympäristöystävällisiä tuotantomuotoja tuuli- ja aurinkoenergiatuotannon on "kuviteltu" olevan? On helppo laittaa yllä siteeraamani kaltainen muotoilu, jos ei yhtään selvennä sitä, mikä se kuvittelun taso sitten viime aikoina on ollut.

Olennaisempaa kai onkin vertailla ydinvoimatuotannon ja tuuli-/aurinkoenergiatuotannon välisiä ympäristövaikutuksia eikä jälkimmäisen osalta kuviteltujen ja todellisten ympäristövaikutusten eroja. Pysyttäessä ensin mainitussa, ero on luonnollisestikin selkeä tuuli-/aurinkoenergian hyväksi.

Kyse on lopulta arvovalinnasta. Millä kustannuksilla me haluamme energiamme tuottaa? Rahassa mitattunako mahdollisimman pienin kustannuksin? Vaiko muiden mittareiden kuten ympäristövaikutusten perusteella?

Oma suhtautumiseni ydinvoimaan on se, että toki jos aiomme nykyistä kulutus- ja elintasoa vaalia, on silloin ydinvoima ehkä jopa välttämätön. Mikäli taas olemme valmiita tulemaan reippaastikin alas kulutus- ja elintasotottumuksissamme, on jäljelle jäävä energiantarve todennäköisesti kokonaan katettavissa ilman ydinvoimaa. Ja alkuun vaikka yhdellä kahdella ydinvoimalayksikölläkin.