Median lopetettava vääristelty Israelin vastainen uutisointi

Vieras

/ #289 UNDOF Flees

20.09.2014 10:14

Lähi-idän rauhanneuvotteluissa on aika ajoin esitetty, että kansainväliset joukot voisivat turvata Jordanian vastaisen rajan Israelin vetäydyttä Länsirannalta mahdollisen palestiinalaisvaltion perustamisen jälkeen. Amerikkalainen diplomaatti ja politiikantutkija Elliot Abrams kommentoi tällaisia suunnitelmia YK:n joukkojen Syyriasta vetäytymisen valossa:

Kansainvälisten joukkojen sijoittaminen Länsirannalle on vanha patenttilääke. UNDOF joukkojen epäonnistuminen kuitenkin muistuttaa siitä, ettei se toimi. Siihen saakka kunnes alueelle on saatu rauha ja kaikki terroristiryhmät on lyöty, tai kunnes palestiinalaishallinto selvästi kykenee voittamaan terrorismin ja varmistamaan lain ja järjestyksen, ainoa mikä voi estää terroristien voimakkaan läsnäolon Länsirannalta on Israelin armeija. Asia, joka pitäisi ymmärtää paremmin on, että israelilaisten lisäksi myös palestiinalaiset ja jordanialaiset ovat riippuvaisia siitä, että IDF kykenee estämään sellaisten ryhmien kuten Hamas, al Qaeda ja jopa ISIS saamasta jalansijaa Länsirannalla. YK:n UNIFIL joukot Etelä-Libanonissa eivät ole kyenneet kontrolloimaan Hizbollahia ja ovat olleet haluttomia haastamaan sitä. Sama lopputulos on täysin ennustettavissa Länsirannalla tänään ja huomenna mikäli Israelin joukot vetäytyvät sieltä. Tämän myöntäminen ei merkitse sitä, että toivoisimme Länsirannan miehityksen jatkuvan pysyvästi, mutta varmaankin kaikki toivo ja suunnitelmat tulee perustua todellisuuteen.

Lähde: UNDOF Flees (Elliot Abrams)