Median lopetettava vääristelty Israelin vastainen uutisointi

Vieras

/ #290 Suomalaisissa oppikirjoissa on virheellistä tietoa...

21.09.2014 20:11

Tässä varmaan yksi syy, miksi nuorilla aikuisillakin on virheelliset käsitykset Lähi-idän konflikteista.

Lähi-idän konflikti suomalaisissa 8. luokan oppikirjoissa

Varpu Haavisto

Lähi-idän historia käsitellään Suomen koulujen perusopetuksessa 8. luokalla. Tuolle luokka-asteelle tarkoitettujen oppikirjojen Lähi-itää käsittelevissä luvuissa esiintyy senkaltaisia puutteita ja jopa virheitä, että niiden voi nähdä toimivan perustana yksipuolisen poliittisen mielipiteen muovautumiselle. Toisinaan nämä puutteet ovat selvästi virheellistä tietoa, toisinaan on jätetty hyvin oleellista tietoa kertomatta, toisinaan sana-, lauserakenne-, kuva- ja tehtävävalinnat saattavat lukijan tekemään yksipuolisia johtopäätöksiä.

Koululaitoksen tehtävä on levittää asiatietoa, ei asenteita; oppikirjojen on oltava tiedonvälityksen luotettavimpia osia. Kun käsitellään konfliktia, joka on nykyajan maailmassa yksi polttavimpia, tasapuolinen ja mahdollisimman neutraali taustojen ja nykytilanteen esittäminen on erittäin tärkeää.

Seuraava yhteenveto käsittelee näitä puutteita aihepiireittäin: 1. Palestiinan alueen historia, Israelin synty ja Palestiinan jako, 2. sionismi, 3. pakolaiskysymys, 4. Israelin ja arabimaiden väliset sodat, 5. Israel ja YK, 6. Nykytilanne: Israel, palestiinalaiset ja terrori.

Oppikirjat, joihin tässä yhteenvedossa viitataan:

Lue jatko täältä

Varpu Haavisto: Lähi-idän konflikti oppikirjoissa